עמוד:72

הטקסט המדרש " רבי אלעזר והמכוער " –תענית כ , עא-עב משנה תורה לרמב"ם , הלכות תשובה , פרק , ב' הלכות ט , י הסיפור : " הדינר הגזול" מאת יהודה בורלא הסוגה והמטרה החברתית מדרש לשם סיפור , שיתוף והנאה ולשם טיעון ושכנוע הלכה לשם הפעלה סיפור לשם סיפור , שיתוף וגרימת הנאה ולשם טיעון ושכנוע עולם השיח עולם השיח של המקורות היהודיים עולם השיח של המקורות היהודיים עולם השיח של הספרות הערות והצעות להוראת הפרק פעילות 1 הפרק נפתח בציטוט מהמשנה במסכת יומא , המשרטטת את המרחב שבתוכו נמצאים הטקסטים שבפרק-סליחה בין אדם לחברו . סעיף ב מעלה שאלה המעודדת את התלמידים לחשוב מעבר לתפיסה הסטנדרטית כי יש לבקש סליחה רק בכדי לפייס את הנפגע . לבקשת הסליחה משמעות רבה גם למבקש , כדרך לסגירת מעגל , לפיוס עצמי ולקבלת עמדתו ומקומו של האחר . חשוב כי הדיון יעסוק גם בנקודות אלו , ויוציא את בקשת הסליחה גם אל מעבר להיותה אמצעי לריצוי החבר ולכפרה על עברות שבין אדם לחברו . יש לציין כי בכל מקום שבו נזכרת בגוף השאלה המילה " האם , " יש לבקש מהתלמידים להסביר ולנמק את תשובתם . המדרש " רבי אלעזר והמכוער" –תענית כ , ע " א-ע " ב רוב המדרש כתוב כשיחה בין דמויות שונות , והטקסט אינו מציין מי הדובר ומי הנמען שאליו הוא פונה , כפי שאופייני למדרשי חז"ל . כדאי לקרוא את המדרש בקול , ותוך כדי קריאה רצוי לוודא שברור לתלמידים מי הדוברים ואל מי הם פונים בכל שלב ברצף השיח . להלן מקצת השיח מל וּ וה בציון הדוברים . " נזדמן לו [ לרבי אלעזר ] אדם אחד שהיה מכוער ביותר . אמר לו [ האיש אמר לרבי אלעזר : [ שלום עליך רבי , ולא החזיר לו . אמר לו : [ רבי אלעזר לא השיב בברכה , אלא העליב את האיש ] : ריקא .... אמר לו [ האיש : [ איני יודע ... כיוון שידע [ רבי אלעזר ] בעצמו שחטא .... אמר לו [ האיש : [ איני מוחל לך עד ... היה [ רבי אלעזר ] מטייל אחריו [ אחרי האיש ] עד שהגיע לעירו . יצאו בני עירו [ של האיש ] לקראתו והיו אומרים לו [ לרבי אלעזר : [ שלום עליך רבי רבי , מורי מורי . אמר להם [ האיש : [ למי אתם קורין 'רבי רבי ? '

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר