עמוד:186

פעילויות 4-5 חשוב לתת לתלמידים להתנסח ברמת ההבנה שלהם עד כה , לא לתקן אותם ולא להשלים את מה שאינם יודעים . מומלץ לכתוב על הלוח כמה מההיגדים . המטרה היא להראות להם שאפשר להתקדם בלמידה ובהבנה גם כשיש " איים" של חוסר בהירות , שיתבהרו בהמשך . פעילות 6 השאלות שיוצגו בשיחה בכיתה הן הבסיס לקטע המידע המופיע בעקבותיה ולפעילות שבאה אחריו , העוסקת בשאלה איך " התקווה" הפך להמנון . מומלץ לרשום על הלוח את ההשערות של התלמידים , אך לא לתת להם תשובות . אם מעוניינים להעמיק בנושא , אפשר לבקש מהתלמידים לחפש מידע באינטרנט על המנונים אחרים , ולראות כיצד הם חוברו . הטקסט המידעי " התקווה" פעילות 7 ההמנון חובר לפני כ-150 שנה , בתקופה שבה העברית הייתה שונה מאוד מזו של ימינו . פעילות 8 כדאי לשוחח בכיתה על השערות התלמידים לגבי דרך חיבור ההמנון ועל הממצאים שגילו בטקסט . הצעה להרחבה – אפשר להפנות את תשומת לב התלמידים לצילום הבית הראשון של " תקוותנו" בכתב ידו של אימבר ולשאול אותם כמה שאלות : . 1 מצאו את נקודות הדמיון והשוני בין השיר להמנון ; . 2 מדוע , לדעתכם הועדף הנוסח של ההמנון על פני השיר המקורי ? . 3 איזה מבין שני הנוסחים מועדף עליכם ? הסבירו את בחירתכם . . 4 מהי " עיר בה דוד חנה "? מדוע לדעתכם שינה אימבר שורה זו ? אפשר לשער כי אימבר הבין כי אין זה די לשוב לארץ ולירושלים כאשר שולט בה שלטון זר שמצר את צעדי היהודים בארצם . אפשר להזכיר בהקשר זה גם את שירו של הרב קוק " שיר האמונה " שחיבר הרב בשנות ה-20 של המאה העשרים , בעקבות השיר " תקוותנו " של אימבר וללחן שלו . השיר משמש היום כהמנון של תנועת הנוער " אריאל . " בחלקו השני של הבית הראשון כתב הרב קוק " לשוב אל ארץ קודשנו , עיר בה דוד חנה " –בדומה לבית החוזר בשיר " תקוותנו " של נפתלי הרץ אימבר . פעילויות 10-9 העבודה הפרטנית ( פעילות ( 9 והעבודה בקבוצות ( פעילות ( 10 מזמנות מפגש ראשוני עם הטקסט של ההמנון . המפגש הזה מאפשר לתלמידים לעסוק במה שמובן להם , במה שהם רק משערים שהבינו , ובמה שאין להם בכלל מושג לגביו . בפעילויות אלה מושם דגש הן על חשיפת המילים והמושגים הדורשים בירור והן על האפשרות להתקדם בחשיבה גם במצב של אי-ידיעה או אי-הבנה זמנית . חשוב , בשלב זה של הלמידה , לא להסביר מילים ומושגים הטעונים הסבר . עם זאת , חשוב לוודא שהתלמידים מבינים שהדוברים הם בני העם היהודי . כדאי לרשום על הלוח את המשפטים שהתלמידים מנסחים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר