עמוד:124

פעילות 1 הפרק נפתח בשיחה על נסיבות הפעילות של 'קריאה קולית . ' ההנחה היא שכאשר הנסיבות יהיו נהירות לתלמידים הם יהיו " מגויסים" ונכונים יותר להיות קשובים לאופן שבו הם קוראים , ולשפר את יכולתם . פסוקים מספר בראשית , פרק ב , ד-ט , טו פעילות 2 שימת לב לסימני הניקוד מהווה תנאי לקריאה מדויקת , ותורמת להבנה ולהנאה . בפסוקים מן התנ"ך ישנה חשיבות מיוחדת להקפדה על קריאה מדויקת בכדי לא לשנות את משמעות הפסוקים , כפי שנאמר במדרש תנחומא : ( א , א ) " וכשברא הקב " ה את עולמו נתיעץ בתורה וברא את העולם שנא ' " לי עצה ותושיה אני בינה לי גבורה " ( שם ח , '( והתורה במה היתה כתובה , על גבי אש לבנה באש שחורה שנא ' " קווצותיו תלתלים שחורות כעורב " ( שיר ה , '( " מהו קוצותיו תלתלים "? על כל קוץ וקוץ תילי תילים של הלכות . כיצד ? כתוב בה " ולא תחללו את שם קדשי " ( ויקרא כ " ב ) אם אתה עושה חי " ת ה " א אתה מחריב את העולם , " כל הנשמה תהלל יה " ( תהלים ק " נ ) אם אתה עושה ה " א חי " ת אתה מחריב את העולם . וכן " שמע ישראל ה ' אלקינו ה ' אחד " ( דברים ז '( אם אתה עושה דל " ת רי " ש אתה מחריב את העולם שנאמר " כי לא תשתחוה לאל אחר " ( שמות ל , ( ד " " כחשו בה '" ( ירמיה ה '( אם אתה עושה בית כ " ף תחריב את העולם , " אין קדוש כה ' " ( שמואל א ' ב '( אם אתה עושה כ " ף בי " ת תחריב את העולם ואם אות אחת כך כ " ש התיבה כולה , לכך נאמר " קוצותיו תלתלים " פעילויות 4-3 ההנחה היא שללא הבנה , יקשה על הקוראים לקרוא קריאה מדויקת ושוטפת . לפיכך מטרת הפעילויות הראשונות היא להנהיר לתלמידים את הטקסט לפני שהם פונים לקריאה שלו בקול . ה' הניח את האדם בגן העדן " לעבד הּ וּ לשמר הּ " כלומר האחריות המוטלת על האדם היא לא רק לעבוד למחייתו אלא גם לשמור על אזורי המחייה למען עתידו ועתיד הדורות הבאים . ניתן להרחיב שעפ"י פרוש האבן עזרא הכוונה בפועל " לעבדה " היא להשקות את הגן והכוונה בפועל " לשמרה " היא לשמור על הגן מכל החיות שלא ייכנסו אליו ויטנפו אותו . פעילות 5 בקריאה בתנ"ך יש להתייחס לטעמי המקרא , בכדי לא להקשות על התלמידים בחרנו לציין רק שניים מבין הטעמים-סוף פסוק ואתנחתא . ההקבלה לפסיק ולנקודה שמופיעים במקומם בגרסה הראשונה של הפסוקים בפעילות , 2 מסייעת בהבנת תפקידם של טעמים אלו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר