עמוד:183

פעילות 6 המטיילים יוצאים מהבית שהכול בו ארעי " ) מיטה מתקפלת , שולחן מתקפל ( " וממשיכים בשיטוט איטי המצביע על כך שהם יודעים שמצבם לא עומד להשתנות במהרה " ) אין מה למהר . ( " עם זאת , הטיול מאפשר להם לבדל את ערב שבת משאר ימי השבוע ( . בהמשך הבית ( מודגש באמצעות פעילות ( 7 מובלטת תחושה של אין מוצא , של קושי ושל קליטה שלא הסתיימה " ) התחלה שאין לה סוף . ( " מבחינת האמצעים הפואטיים יש כאן חזרה בשינויים קלים של הבית הראשון . פעילות 7 השימוש בהווה הופך את הקוראים לצופים בסרט המחכים לראות כיצד הוא יסתיים . מעורבותם במתרחש מתחזקת בדרך זו ומעלה בהם תחושות של מתח ופסימיות . פעילות 8 בפעילות זו אפשר לשאול את התלמידים אם ניתן למצוא קרן אור בשיר . בדבריה של אלברשטיין בהקדמה לספרה " שיר במתנה" היא מזכירה את השיר " עגלה עם סוסה" שאותו היא מציינת גם בשיר " שרליה . " אזכור השיר הזה בדבריה של אלברשטיין קושר בין אז ( כשחוה הייתה ילדה עולה שחיה בתנאים קשים ) לעכשיו ( כשהיא כבר " חוה אלברשטיין" הזמרת המוערכת ) ומאפשר לחוש בדרך הארוכה שעשתה . עוד על סוגיה זו ועל השיר בכלל תוכלו לקרוא במסמך של משרד החינוך , בעמודה של ה-ו , " שער העלייה : " http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot _ Limudim / Chinuch _ Leshoni / Yeziru tSafrutLhorhaa / madalim . htm את השיר "שרליה" מלווה ציורו של מאיר חדזה'פיצ – " דיוקן עצמי עם מזוודות . " כדאי להפנות את התלמידים לדמות האמן הניצבת בשטח אפל כמעט , ולחפצים שהיא אוחזת בידיה . כדאי לספר לילדים שהצייר עלה ארצה מגיאורגיה בהיותו בן 18 ולשוחח בכיתה על כך שגם אם הציור ( כמו טקסט ) מתאר חוויה אישית – הוא מעורר מחשבות ורגשות אצל אחרים – בין אם חוו חוויות דומות ובין אם רק נחשפו אליהן באמצעות האמנות . כדאי להתבונן יחד בהבדל המשמעותי בין החלקים המוארים בציור לחלקים הכהים מאוד ; מה מייצגים החלקים השונים בחייו של האיש או בתחושתו ? מה לדעתם המשמעות של האור במרחק והכהות הדומיננטית ? ברור שהאיש נמצא במעבר ממקום למקום – האם יש שמחה בציור , או רגש אחר ? האם יש משמעות רגשית לצבעוניות הקוטבית ? האם יוכלו להצביע על זיקה בין הציור לטקסטים בפרק ? פעילות 9 לפניכם כמה הערות על ההשוואה בין שתי היצירות . הטקסט " ככה עלינו לארץ ישראל" כתוב כולו בגוף שלישי , אך מתאר את סיפורן האישי של שתי המשפחות . הטקסט של חוה אלברשטיין מספר את הסיפור של קבוצה גדולה של עולים ( כפי שעולה מהשימוש הרב בצורת הבינוני הסתמי – " יושבים , " " מחליפים "( שעלו למקום שבו מתגשמות כל התקוות , אך נוכחו לדעת שלא כך הוא . לכל אורך הסיפור יש הומור שמבוטא בדרכים שונות , יש אופטימיות ורצון להתערות בארץ החדשה . בשירה של חוה אלברשטיין בולטים הקשיים אך יש רמזים קלים לטוב רגעי " ) נסיכה אמיתית – ישנה עם מטרייה , " " חולצות לבנות נעליים מבריקות . ( "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר