עמוד:180

פעילות 4 הנאום של אורי אורלב הוא טקסט אישי מאוד , שבו , באמצעות פיסות מציאות שנצרבו בזיכרונו , הוא משתף את הקהל בחוויותיו מילדותו בזמן המלחמה ובתוך כך נוגע בסוגיות מוסריות וערכיות . כזה הוא זיכרון המפגש עם השוטר הפולני , שמסתכן בכך שאינו לוקח את הילדים . דימוי האגם הקפוא , הקרח הדק ואיום השקיעה בתהום מבהירים לתלמידים כי חוויות השואה , אף שנצרבו בתודעתו של אורלב כשהיה ילד צעיר , הן עדיין טראומטיות . הכתיבה לילדים מאפשרת לו לגעת בחוויות האלה באופן מדוד ומאופק , ולהישמר מפני שקיעה בתהום של אבל ועצב . הפרק " זיכרונות עולים " ( עמוד 91 בספר הלימוד , כרך ( 2 נושא הפרק : המכנה המשותף לשתי יצירות הספרות ( סיפור ושיר ) המופיעות בפרק הוא ששתיהן נכתבו בידי עולים המספרים בבגרותם על חווית עלייתם לארץ כילדים . התלמידים עוסקים תחילה בסיפור ולאחר מכן בשיר ורק אחר כך משווים ביניהם . כך יודגשו לא רק ההבדלים הנושאיים בין שתי היצירות אלא גם דרכי ההבעה שבהן בחר כל אחד מהכותבים . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התבוננות חווייתית-רגשית בסיפורי עלייה . . 2 חשיפת התלמידים ליצירות ספרות שעוסקות בזיכרונות עלייה . מטרות הבנה , הבעה ולשון . 1 עמידה על רכיבים ריאליסטיים בסיפור ובשיר-סיפורי . . 2 התמודדות של התלמידים עם חוסר שלהם בידע העולם הן במפגש עם שיר והן במפגש עם סיפור . . 3 הבנה של משמעויות גלויות וסמויות ביצירות . . 4 הבחנה בסוגי הומור ביצירות . . 5 הכרה ושימוש בביטויים . 6 הכרת התפקיד של סימן הפיסוק : מירכאות הטקסט " ככה עלינו לארץ ישראל - " סיפור משפחתי " שרליה " מאת חוה אלברשטיין הסוגה והמטרה החברתית סיפור למטרות סיפור , שיתוף וגרימת הנאה שיר סיפור למטרות סיפור , שיתוף וגרימת הנאה עולם השיח עולם השיח של הספרות עולם השיח של הספרות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר