עמוד:178

הטקסט קטע מהפרק הראשון של הספר " האי ברחוב הציפורים , " מאת אורי אורלב קטע מהפרק השני של הספר " האי ברחוב הציפורים , " מאת אורי אורלב טקסט הנאום שנשא אורי אורלב בטקס קבלת עיטור אנדרסן הסוגה והמטרה החברתית סיפור לשם שיתוף והנאה סיפור לשם שיתוף והנאה נאום לשם שכנוע עולם השיח עולם השיח של הספרות עולם השיח של הספרות עולם השיח של תקשורת המונים הערות והצעות להוראת הפרק קטע מהפרק הראשון של הספר " האי ברחוב הציפורים " / מאת אורי אורלב הטקסט , אחד משניים שנבחרו מתוך " האי ברחוב בציפורים , " הוא החלק הראשון בפרק הראשון של הספר . עבור הקוראים זהו סוג של אקספוזיציה – הצגת הדמויות ומצב העניינים לקראת המשך העלילה . הדמויות בחלק הזה הן אלכס , הילד שמספר את הסיפור , ואביו . לאחר שיקראו ויבינו היכן ומתי מתרחש הסיפור , יוכלו התלמידים להמשיך ולקרוא קטע נוסף , מהפרק החמישי של הספר . הבחירה של אורי אורלב במס פּ ר-ילד איננה מקרית . אלכס , שמספר את הסיפור בגוף ראשון , הוא ילד יהודי החי בוורשה שנכבשה בידי הגרמנים . אלכס מתאר את האירועים מנקודת מבט של ילד , בתערובת של ידיעה מניסיון אישי ... " ) אך מעטים היו האנשים שקיבלו משם מכתבים דרך הצלב האדום ( " ושל חשיבה נאיבית האופיינית לילדים " לא שמעתי שלמישהו מהשכנים שלנו היה אקדח . ( " הרבה סימני שאלה מאיימים על חייו , הוא מספר בגילוי לב על פחדיו ומצליח לגייס כוחות לקיום שגרת חייו . אפשר לקוות שבעקבות קריאה בשני הקטעים מהספר התלמידים יגלו עניין בספר השלם ויבחרו לקרוא בון להנאתם . פעילות 2 אומנם אין בקטע הראשון של הפרק מידע סדור על התקופה ועל האירועים , אבל פזורים בו מילים וביטויים הכלולים בשדה הסמנטי של " שואה : " " אקדח , " " גטו , " " תפסו אותה , " " לקחו אותה , " " גרמניה , " " להרוג גרמנים . " בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי לעזור להם להכניס את כל המונחים הללו לנרטיב אחד ; להזכיר את נקודת הזמן שבה התרחשו הדברים , להזכיר שמדינת ישראל טרם קמה וכי חלק גדול מהעם היהודי חי אז מחוץ לארץ ישראל , להסביר בקיצור וללא פירוט למה היהודים נאלצו לברוח או להסתתר ואילו סכנות איימו עליהם . פעילות 3 מהקטע ברור שאמו של אלכס יצאה מן הבית ולא חזרה , וקיים חשש לגורלה . הילד יודע שהיא איננה היחידה שנעלמה , והידיעה הזו מאיימת על שגרת החיים . הוא יודע שמתנהלת מלחמה בעולם , שהוא ואביו חיים בעיר כבושה , שהחלון מואפל מפחד הפצצות בלילות . הילד מגלה שלא זו בלבד שהאב מחזיק באקדח אלא שהוא מתכוון להשתמש בו כדי להרוג גרמנים . הגילויים האלה , שאותם הוא כמובן צריך לשמור בסוד , מפחידים אותו ומעיקים עליו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר