עמוד:177

הפרק " האי ברחוב הציפורים " ( עמוד 83 בספר הלימוד , כרך ( 2 נושא הפרק : בפרק שבמרכזו הסופר אורי אורלב כלולים קטעים מספרו " האי ברחוב הציפורים" שעוסק בשואה , והנאום שנשא הסופר בטקס שבו הוענק לו עיטור אנדרסן על ספרו זה . הפרק מוקדש לזכר השואה ומתאים ללמדו לקראת יום השואה . כשפרצה מלחמת העולם השנייה היה אורי אורלב ילד בן שמונה . כשהתבגר , כתב לילדים על השואה מנקודת מבטו של מספר-ילד שחווה את ההתרחשויות על בשרו . מבחינה זו , יש בספריו על תקופת השואה יסודות אוטוביוגרפיים . אורי אורלב כתב גם סיפורים שאינם קשורים לתקופת השואה – וביניהם " חולצת האריה , " " משגעת פילים , " " חפיפת ראש , " " חיית החושך , " " אח בוגר" ו"רחוקי משפחה . " גם בספריו אלו הוא מצליח לראות את העולם דרך עיניו של ילד ולכתוב לקוראים צעירים בסגנון בהיר ואמין . באתר דףדף תוכלו למצוא פרטים נוספים על אורי אורלב וכמו כן תוכלו לצפות בו קורא מתוך ספרו סבתא סורגת . = http : // www . dafdaf . co . il / Details . asp ? MenuID = 2 & SubMenuID = 144 & PageID = 1659 & Ot א מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 באמצעות הסיפור ינסו התלמידים להתבונן מקרוב בשגרת חייו של ילד יהודי המתגורר בגטו ורשה בזמן המלחמה , ויתוודעו למחשבותיו ולרגשותיו במציאות הקשה שבה חי . . 2 דרך נאומו של אורי אורלב יתוודעו התלמידים לקורות חייו ולדרכים שבהן התמודד כילד עם מציאות בלתי אפשרית , ויכירו את המקורות לתפיסת העולם ההומניסטית שלו ואת ההשפעה של חוויות ילדותו על חייו ועל כתיבתו . . 3 בהשראת הטקסטים שיקראו בפרק , העוסקים בין היתר בהתמודדות עם מצבי מצוקה והתגברות עליהם , התלמידים ייתנו את דעתם על נושאים ערכיים כגון קדושת החיים , הורות , עצמאות ואחריות , אומץ וגבורה . מטרות הבנה , הבעה ולשון . 1 הבנת המשמעויות המפורשות והסמויות ביצירה דרך עיסוק במילים ובביטויים במגוון אסטרטגיות : זיהוי מילים מהשדה הסמנטי של "שואה ; " הבנת מילים וביטויים לא מוכרים באמצעות יישום האסטרטגיה של הבנה בהקשר ; בחינת ההשפעה של ריבוי פעלים על הפרשנות של הקוראים ; חשיבה על משמעותן הסמלית-מטפורית של מילים והבעה בעל- פה בשיחה בכיתה ; . 2 התבוננות בנקודת מבט של דמויות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר