עמוד:118

מראיינים וכותבים כתבה אם יש הסתברות גבוהה לכך שהילדים ייתקלו בקשיים במעבר משלב עריכת הריאיון לשלב הכתיבה – אפשר לעשות הפסקה בין שלב לשלב : אחרי עריכת הריאיון , יוכלו התלמידים להביא לכיתה את הרשימות שלהם , לספר על הריאיון שערכו ולשמוע תגובות . זו ההזדמנות להביע התעניינות בתיאורים וברשמים שלהם ולדובב אותם לספר על מה שראו . הדיבור והמשוב עשויים להוסיף לביטחון העצמי הדרוש לצורך הכתיבה , אך אם הכיתה ביקורתית מאוד באופייה , עדיף לוותר על כך , כדי לא לרפות ידיים . הפרק " זמני הפועל ותפקידיהם " ( עמוד 101 בספר הלימוד , כרך ( 1 על פרקי הלשון תוכלו לקרוא בחלק המד"ל הכללי , בעמוד . 22 הטקסט טקסט מידעי על הממלכה הפרסית , מאת ארנסט גומבריך , תרגם : דן תמיר ( מתוך " היסטוריה של העולם לצעירים מכל הגילים ( " ידיעה עיתונאית " המנוע כבה באוויר , מטוס אל על נחת בשלום , " מאת איתי בלמנטל ( מאתר ( Ynet " הנער שביקש לדוג לווייתן , " מאת דליה רביקוביץ " מחר , " מאת נעמי שמר הסוגה והמטרה החברתית טקסט מידעי לשם מידוע , תיאור והסבר ידיעה לשם מידוע , תיאור והסבר ולשם סיפור ושיתוף שיר , מטרת שיתוף והנאה שיר למטרת שיתוף והנאה עולם השיח עולם השיח העיוני עולם השיח של תקשורת המונים עולם השיח של הספרות עולם השיח של הספרות בלימוד זמני הפועל יצאנו מתוך הנחה שדובר העברית כלשון אם שולט בהם באופן עקרוני . לכן לא הארכנו את הדיון בצורות הנטייה בזמנים ובגופים השונים . מוקד לימוד הפועל בפרק זה הוא שימושי הזמנים והפונקציות שלהם , ושילוב פעלים לזמניהם הדקדוקיים בהקשרים חיים . לימוד האמצעי הדקדוקי משמש כאן לא רק לעצמו , אלא כפתח כניסה להכרת סוגות ותת-סוגות . לדוגמה : התלמיד לומד על מרכזיות הפועל בזמן עבר בספרי היסטוריה , ובעבר אקטואלי ( עבר קרוב ) – בידיעות עיתונאיות . בפרקים אחרים ( ראו פרק 3 מפרקי הלשון ) נראה את מרכזיותי של ההווה הכללי , זה המציין במקרים רבים פעולה המתרחשת בדרךכלל , מתוך נוהג או הרגל . זמן ההווה הכללי הוא אמצעי מרכזי בכתבות מידע ובערכים באנציקלופדיות , המתארים תופעות בעולם . בספרי סדרת מילה טובה אנו קושרים לימוד זמנים נוספים לסוגות – זמן עתידודרך הציווי . יצוין שזמני הפועל אינם זמנים כרונולוגיים , אלא זמנים יחסיים לרגע הדיבור או הכתיבה . כל זמן דקדוקי יכול לציין פעולות הרחוקות מאוד בזמן זו מזו , ויש שפות המחלקות את "רצפי הזמנים" בין מספר גדול של זמנים דקדוקיים . תלמידים מתקדמים יוכלו לעבוד על עתיד קרוב לעומת עתיד רחוק ( כגון עתיד בנבואות מקראיות , ( או על עבר רחוק ( הנהוג , לדוגמה , בספרי היסטוריה או בחלק

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר