עמוד:172

" צפופים " – מציירים בצורה חיה ומגמתית את הנעשה בגן החיות . תיאורים אלה מחזקים וממחישים את טיעוניהם של כותבי המכתב , המבקשים לשכנע את הגורמים המוסמכים לפעול נגד גן החיות . פעילות 7 השאלה מזמינה את התלמידים להקיש מטקסט אחד על טקסט אחר כדי להעמיק ולהרחיב את הבנתם בנושא הנדון . לאחר שנתקלו בטיעון " החינוכי" בכתבה ( פסקה , ( 4 התלמידים מוזמנים לקרוא שוב את מכתב העמותה , שהוצג קודם לכן . קריאת המכתב בעקבות קריאת הטיעון " החינוכי" מאפשרת להם להתייחס לטיעון באור חדש , ולהבין כי גן החיות אינו יוצר סביבה של למידה , כבוד והיכרות עם בעלי החיים , אלא ההיפך מכך : " הכלובים הצרים והחשופים לא מאפשרים לימוד , " ... " המבנה האחיד של הכלובים אינו מלמד ... " , " .... מחנכת לעמדה של התנשאות כלפי בעלי חיים . " פעילויות 8-9 מטרת השאלות לעורר חשיבה ביקורתית על טיעונים המושמעים בשעת דיון : מתי טיעון משכנע ? מתי הוא באמת סותר טענה , כפי שהוא מתיימר לעשות ? הכתבת מביאה כדוגמה סרטונים מיוטיוב שבהם מבקרים לועגים לבעלי חיים ואף מתעללים בהם . האם זה באמת מוכיח שהטיעון החינוכי הוא חסר ערך ? הטיעון של העמותה הוא חזק יותר , שכן הוא מצביע על כשל פנימי בעיצוב ובארגון של גני החיות – שמפריע לתהליך של חינוך ולמידה . פעילות – 10 כדאי לוודא שהתלמידים שמים לב לניואנסים של טיעוני הנגד : א . פעמים רבות לכידת בעלי החיים פוגעת בשימור המין יותר מאשר מועילה לו . ב . העובדות מראות שרוב בעלי החיים לא מוחזרים לטבע אלא נשארים בגני החיות . ג . במקרים רבים אין אפשרות להשיב לטבע חיות שנשבו . ד . אם לגני החיות היה אכפת משימור מינים נכחדים הם היו מצילים גם בעלי חיים חמודים פחות . מכתב ( מאמר ) תגובה לכתבה מאת שי דורון ( טקסט מעובד ומקוצר על-פי עיתון " הארץ ( " פעילות 12 בשיחה בכיתה כדאי להדגיש את האופן שבו פורש שי דורון את טיעונו : במקום להתייחס לנטע אחיטוב כאל אויבת – הוא מציג אותה כבעלת ברית במאבק נגד מה שהוא מכנה " גני החיות הרעים . " הוא מהדהד את הטענות שלה , מסכים עם רובן ויוצר בידול בין גני חיות שהביקורת כלפיהם מוצדקת וחשובה , לבין גני חיות שיש לתמוך בהם ובשל העבודה הראויה שהם עושים . סעיף ב-פעילות זו היא צעד נוסף בתהליך החקר . אחרי שהתלמידים מבינים את עמדתו של דורון ביחס לכל אחת מהנקודות שהועלו בכתבה ומפתחים את היכולת לחוש גם את המשתמע ממנה , הם מתבקשים להכליל וליצור תמונה שלמה של עמדה זו , כלומר להסיק ולכתוב איך היה דורון מגיב לטיעון שאליו לא התייחס באופן ישיר במכתבו ( גן חיות הוא בית כלא , ובית כלא אינו מקום בילוי לילדים . ( פעילות 13 פעילות זו עוסקת באיכות המיוחדת של מכתבו של שי דורון כמכתב תגובה : הוא צמוד לטיעונים שמעלה הכתבת ומגיב אליהם ישירות ובשיטתיות , ולא שוטח באופן כללי את משנתו ואת דעותיו על גני החיות . לכן מתבקשים התלמידים לקרוא את מכתבו ולעבוד עליו בהקשר לכתבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר