עמוד:52

האוריינות החזותית נתפסת כחלק בלתי נפרד מלימוד השפה והבנתה , ומעבר לכך - כדרך להרחיב את גבולות הביטוי והיצירה , במסגרת החינוך הלשוני . על העולם המילולי והחזותי להשלים ולהעמיק זה את זה . אמנות היא חלק מתוך המדיה החזותית שמקיפה אותנו , אך היא חלק מיוחד : מעין אי , עדיין משוחרר ברובו מהשפעות צרכניות ומסחריות למיניהן , אישי ורב-מימדי . אמנות היא מקום המכיל את עושר ההבעה האנושית : רגש חשוף , מסרים ודעות , ייצוג של מקום ותקופה , חשיבה מופשטת ורבת רבדים , פנייה לצופה בדרכים שונות - עקיפות וישירות , התייחסות להקשרים אחרים , הכלה של האחר והשונה , חופש של יצירה . בהיותה כזו , האמנות מהווה תרומה יקרת-ערך לחינוך הלשוני : - האמנות מפלסת שבילים נוספים עבור אלו שאצלם השפה המילולית פחות מפותחת . עצם המפגש עם אופני הבעה מגוונים ועשירים שאינם מילוליים נותן לגיטימציה ויכול אף לקרב את אותם תלמידים המתקשים בהשגת השליטה בשפה המדוברת והכתובה ואולי חשים שהם מיומנים בשימוש בשפות אחרות כמו שפת התנועה , הצבע , המוסיקה , ואפילו שפת האופנה או המחשב . - " אמנות יכולה לעזור לתלמיד להתמודד עם הקושי לנסח במילים את מה שקשה מאד לנסח בצורה מילולית . כשהתלמיד מתבקש להגיב על תחושות שהאמנות מעוררת בו , עליו להתאמץ ולמצוא את היכולת שבו על מנת למצוא את המילים המדויקות ולהתנסח בעזרתן " . - אמנות כחוויה אסתטית , רוחנית . האמנות כמקור לעניין והנאה : אחת המטרות העיקריות בחינוך הלשוני היא לתת ללומדים הצעירים את ההזדמנות לטעום מהיופי והעונג שביצירה האנושית . מקומה של האמנות החזותית לצד הספרות והשירה מרחיב ומעמיק את המפגש עם התרבות . - קריאת טקסט חזותי כוללת את המרכיבים האלה : זיהוי הפרטים בתמונה וקריאה בשם : מה הם הפרטים המרכיבים את התמונה ? קריאה אישית : מה אנו מרגישים תוך התבוננות בתמונה ומה מעניק לה משמעות אנושית ? קריאה היסטורית-אנתרופולוגית : מה אפשר ללמוד מן התמונה על החיים , התרבות , הכלכלה , האידיאולוגיה של התקופה ? קריאה ביקורתית : האם אפשר היה להעביר את המסר בדרכים אחרות ? כפי שניתן לראות , קריאת טקסט חזותי איננה שונה עקרונית מקריאת טקסט מילולי . העבודה עם אמנות מעודדת רכישה של מיומנויות קריאת טקסט , בדרך חווייתית ונגישה . אמצעי הלמידה : 104 " תוכנית הוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני בכיתות ד׳-ג׳ , " משרד החינוך , עמ' - 10 שילוב מיומנויות אורייניות בתחומי הדעת http : // meyda . education . gov . il / files / Yesodi / ChomreyEzer / Tochnit . pdf 105 אייזנר , 1998 מתוך "תרבות הצריכה – הצעה להתמודדות עמה באמצעות חינוך לאמנות , " אלינור רותם , אוריינות חזותית – עיון , מחקר , יצירה . עורך : איתן מכטר , הוצאת רסלינג 2010

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר