עמוד:48

21 ואת ההשלכות שלהן על תחום החינוך . אחת מן ההמלצות של ועדת המומחים שחיברה את המסמך התייחסה לתחום הפיתוח של היכולות האורייניות : " הוראה באמצעות פיתוח דיאלוג אקדמי פורה משותף , הדדי , פתוח וחקרני , רציונלי ומחייב לידע דיסציפלינרי – שיח שגם מספק ללומדים כלי חשיבה וגם מרגיל אותם לדפוסי חשיבה פוריים . " דרך הוראה זו באה לידי ביטוי בין היתר בבית הספר הניסויי קהילתי ברמות חפר הפועל כבר כמה שנים על-פי מודל למידה הנקרא " דיאלוג יצירתי" . לפי מודל זה בית הספר הוא סביבה שמתרחשים בה דיאלוגים בכמה הקשרים : בין אדם לבין ידע , בין אדם לאדם ובין אדם למקום . הלמידה לפי מודל זה בית הספר הוא סביבה שמתרחשים בה דיאלוגים בכמה הקשרים : בין אדם לבין ידע , בין אדם לאדם ובין אדם למקום . הלמידה על-פי מודל זה כוללת עבודת חקר קבוצתית והצגת הידע הנרכש באמצעות עבודה יצירתית המועלית לפני תלמידים , הורים ואורחים " ) בימת שיתוף . ( " מגוון המיומנויות שהתלמידים רוכשים באמצעות הלמידה על-פי מודל זה הוא רחב וכולל פיתוח חשיבה גמישה , ניסוח עמדות והבעתן ועוד . לכך יש להוסיף שני ממצאים נוספים : ממוצע הציונים של תלמידי בית הספר במבחני הבגרות עלה על ממוצע הציונים הארצי , ועמדתם של התלמידים לגבי הלימודים בשיטה זו הייתה חיובית ( בהמשך תוכלו לקרוא בהרחבה על חשיבות העיסוק בשיח הדבור – בפרק "שכלול כישורי שיחה ושיח דבור . "( העבודה בסביבה מקוונת מבליטה עוד יותר את חשיבות העבודה במסגרות של קבוצות או זוגות וזאת מכיוון שמסגרות אלה מאפשרות התמודדות קלה יותר עם ריבוי המידע הקיים ברשת האינטרנט . כמו כן , אפשרויות ההתקשרות בין האנשים העובדים בסביבה מקוונת פשוטות , גמישות וזמינות . רעיון השיתופיות הולך ומחלחל לתוך החברה שאנו חיים בה . הוא משתקף בפרויקט הוויקיפדיה , בקיום פורומים של קבוצות שונות בעלות מכנה משותף החולקות את הידע ביניהם , ברשתות חברתיות כמו " פייסבוק , " המשמשות בין היתר במה למי שמחפשים סיוע בנושא מסוים ( חיפוש עבודה , חיפוש קרובים וכדומה . ( השיתופיות נוכחת גם בעולם הילדים . במחקר שנעשה בקרב כ-1000 ילדים ישראלים בגיל 6-18 נשאלו הילדים על ההשפעה של משחקי המחשב על חייהם . אחת השאלות ששאלו את הילדים הייתה : " מה אתם הכי אוהבים במשחקי המחשב ?" בין התשובות הפופולריות שעלו נמצאה התייחסות לאפשרות לשחק עם חברים ועם שחקנים אחרים . כמו כן , נשאלו הילדים : " מה למדתם מהמשחקים הדיגיטליים ?" תשובות הילדים חולקו לקטגוריות ואחת התשובות בקטגוריה של " מיומנויות חברתיות / רגשיות" הייתה שהם למדו איך לעזור למי שזקוק לעזרה במשחק . עוד עולה מתוך סקירת מחקרים כי לכתיבה בסביבה שיתופית מתוקשבת יש השפעות חיוביות כמו : הגברת הביטחון העצמי של הכותבים והגברת המוטיבציה 97 ברנדס , ע' ושטראוס , ע' ( עורכים ) ( תשע . ( "ד חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה-21 והשלכותיהן . ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . 98 ברנדס , ע' ושטראוס , ע' ( עורכים ) ( תשע . ( "ד פרק רביעי : המלצות . חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה 21ה- והשלכותיהן ( עמודים . ( 99-117 ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . עמוד . 100 99 צוקרמן , מ . ( 2012 ) ארגון לימודים מחדש ושינוי דגשים לימודיים , סקירה מוזמנת כחומר רקע לעבודת ועידת המומחים לנושא "מחקר מתווה-דרך : הצעה לארגון לימודים מחודש http : // education . academy . ac . il . " 100 Waismann , C ( ed . ) . ( Aug , 2013 ) . Kids & digital games . MindCet . Tel-Aviv . http : // www . mindcet . org / % d 7 % a 4 % d 7 % a 8 % d 7 % a 1 % d 7 % 95 % d 7 % 9 e % d 7 % 99 % d 7 % 9 d / 101 סלנט , 'ע . ( 2011 ) התמודדות בתי ספר עם כתיבה מתוקשבת כתהליך לימודי יזום – סקירת מידע . אתר מס " ע , מתוך המדור " קריאה , כתיבה וטקסטים http : // amisalant . com ?/ p = 780 . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר