עמוד:36

ה . גריין ( טיזר ) לשיח דבור בכיתה - המורים יכולים לעצור את הווידיאו והתלמידים מוזמנים לנבא מה יקרה בהמשך על סמך מה שכבר ראו . בחלק מן הסרטונים מופיעה שקופית שמזמינה את התלמידים לשיח דבור בכיתה . מורים מחברי ספר זה סבורים שהמחשב והאמצעים הטכנולוגיים האחרים ( כמו הווידיאו ) לעולם לא יחליפו את המורה בכיתה . עם זאת , מורים שישלטו בהיבטים הפדגוגים של המחשב וירתמו אותם להשבחה של איכות ההוראה והלמידה ייהנו מהיתרונות שהטכנולוגיה מציעה , כפי שמודגם להלן . מד"לים מצולמים – על גבי הספר יוטמעו כמה מדריכים מצולמים קצרצרים , שיאפשרו למורים לצ פּ ות בהסברים המלווים בהמחשות , בהצעות לתהלוך , בטיפים להוראת הפרק בכיתה ועוד . המדריכים המצולמים מהווים עוד נדבך של המדריך למורה בגרסתו הכתובה . הם מחברים בין היתרונות השונים של המדיה החזותית ואף עונים על השונות הקיימת בקרב המורים בכל הנוגע לדרך הלמידה שלהם עצמם . משימות הערכה מקוונות – בגרסה הדיגיטלית של הספר נוספו שכבות מידע המכילות משימות ההערכה וסיכום של הנלמד בפרק . המורים יכולים לבחור באיזה אופן להשתמש בהיצע – כמבחן או כסיכום . כלי זה מאפשר למפות את התוצאות לפי כל פרט בכיתה ולפי שאלה ומעניק תמונת מצב מהימנה של נושאי הלימוד . מענה לש וֹ נ וּ ת בין תלמידים – הפעילויות המלוות את הספר הדיגיטלי נותנות מענה הן לתלמידים מתקשים והן לתלמידים מצטיינים . כתיבה באמצעות המקלדת , גרירה במקום העתקה למחברת והקשבה חוזרת לטקסט מלווה בקריינות הן יכולות טכנולוגיות המקלות על הלמידה והופכות אותה לחווייתית עבור התלמידים המתקשים . פעילויות אחרות עשויות לאתגר את החשיבה של התלמידים המתקדמים ואת הקריאה הדמומה והקולית שלהם . ההיצע המגוון מסייע למורים לתת מענה לתלמידים בעלי סגנונות למידה שונים . הרחבת המסגרת הלימודית ומקורות המידע – מאפיינים אלו מאפשרים למורים לגוון את דרכי ההוראה שלהם . כך למשל , הם יכולים להתחיל יחידת לימוד באמצעות סרטון וידיאו ובעקבותיו לדון בתופעות לשוניות המופיעות בו . המורים יכולים גם לתעד את דברי התלמידים בקובץ או בלוח חכם כדי לחזור ולצפות במקור המידע בסוף יחידת הלימוד ולבדוק האם משהו השתנה בהבנתם של התלמידים . הקרנת טקסט על הלוח – הדגמה של תהלוך ההבנה של הטקסט באמצעות סימון וכדומה או על ידי הדגמה של תשובה לשאלה לפני עבודה עצמית . מורים יוצרים ( מפתחים ) – כאמור , נוסף על השכבות וההטמעים שנוספו לספר בגרסתו הדיגיטלית על ידי צוות מטח , הגרסה הדיגיטלית של הספר המודפס מאפשרת למורים לעשות פעולות שונות – הן פעולות על גבי הטקסט ( הכוונה היא לכל טקסט בספר בכל רמה של גודל טקסט , כולל טקסטים המשמשים כהוראות ) והן פעולות לצד הטקסט . סוגי הפעולות המוצעות למורים הן : סימון על גבי הטקסט בכמה צבעים ( באמצעות קו תחתון או באמצעות מדגש , ( הוספת פעילות עם הנחיות לתלמידים , קישור לסרטון , קישור לקובץ שמע , קישור בין הספר לתרגול המוצע באתר " אופק " של מטח , או קישור למשימות מתוך מאגר המשימות שיכינו המורים בעצמם . באמצעות " הסטודיו שלי , " אחד האריחים הנמצאים באתר " אופק , "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר