עמוד:34

ששולבו בהם מיומנויות השימוש במחשב ובמקורות מידע דיגיטליים , נעשה הדבר כאמצעי בשירות החינוך הלשוני ולא כמטרה שעומדת בפני עצמה . בתהליך הפיתוח נלקחו בחשבון שני קהלי היעד של ספר הלימוד : תלמידים ומורים . תלמידים הבחירה בכלים הטכנולוגים ובמיומנויות הנדרשות להפעלתם הותאמה לשלב ההתפתחותי של תלמידים בכיתה ה ובהלימה לפירוט המיומנויות של אוריינות תקשוב ומידע על-פי התקן הביןלאומי IEL לבית הספר היסודי . הספר הדיגיטלי מציע לתלמידים הצעירים סביבות ויזואליות מגרות , שבהן הם רוכשים ומבססים את הידע הקוגניטיבי והלשוני הנדרש מהם בתהליך הבנת הנקרא ( אוצר מילים , תחביר , ידע השיח , ידע מטא-לשוני וכדומה ) במקביל לפיתוח היכולת לשלוט במיומנויות מחשב . להלן הדגמות מתוך ספר הלימוד בגרסתו הדיגיטלית הנוגעות לנאמר לעיל . העמקת הדיאלוג הלימודי עם טקסט באמצעות משחקים לימודיים – הגרסה הדיגיטלית של " מילה טובה מאוד לכיתה ה" מציעה לתלמידים עושר רב ומגוון רחב של משחקי מחשב לימודיים : משחקי זיכרון , משחקי התאמה , טריוויה , תשבצים , משחקי רב-ברירה , משחקי גרירה ועוד . חוקרים הראו כי באמצעות משחקי מחשב אפשר לטפח מיומנויות מוטוריקה עדינה , לשפר מהירות תגובה ויכולת ריכוז , לטפח מיומנויות חזותיות , שמיעתיות ומרחביות , ולטפח מיומנויות חשיבה כגון תכנון , ארגון ורצף פעולות . איתור מידע באתרים ברשת – ההטמעים בספר מציעים לתלמידים שימוש מושכל באתרי אינטרנט . כמו כן , יש בספר המודפס פעילויות המספקות לתלמידים הזדמנויות להתנסות באחד מהשימושים הנפוצים בסביבת רשת האינטרנט – השימוש בה כמקור מידע . למשל , ב " ביקור במוזיאון" ( כרך . ( 2 בסיומו של הפרק " קנה ועץ זית וגם אטד וברוש " ( כרך ( 1 התלמידים מתבקשים לכתוב על חיה או צמח כלשהם . כדי להיזכר בפרטים הקשורים לחיה או לצמח הללו , הם יכולים להיעזר ברשת האינטרנט . גם בפירוט על הפרקים השונים בהמשך המדריך הצענו למורים הפניות למקומות אחדים ברשת האינטרנט שבעזרתם ניתן להרחיב ולהעשיר את ההוראה והלמידה בפרקים מסוימים ( למשל , בפרקים " בקשות , " "שיעור כינור" ו"אחים מיוחדים" בכרך ; 1 בפרק " האי ברחוב הציפורים" בכרך . ( 2 שיתופיות בלמידה – בגרסה הדיגיטלית של ספר הלימוד מוטמעות משימות העושות שימוש במרכיבי תקשוב שתומכים בעבודה שיתופית כחלק מהותי ובלתי נפרד בתהליך הלמידה . כרגע הדבר בא לידי ביטוי בניסוח המטלות וב " הוראות הבימוי " לתלמידים . התלמידים משמשים מקור מידע לעמיתיהם , בונים תוצר משותף ומתייחסים לתוצרי עמיתים תוך ניצול יתרונות הטכנולוגיה . 56 משרד החינוך : מינהל למדע ולטכנולוגיה , גף ליישומי מחשב בחינוך . ( 2011 ) הוראת מיומנויות אוריינות מחשב ומידע . CIL 57 זלכה , 'ג . ( 2011 ) סביבה לימודית דיגיטלית בגני הילדים . בתוך ד' חן וג' קורץ ( עורכים , ( תקשוב למידה והוראה . הוצאת המרכז ללימודים אקדמיים , אור יהודה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר