עמוד:19

לשון – איך אומרים ? האם אוצר המילים שלי עשיר ? האם הניסוח שלי כולל משפטים שלמים ? אין הכוונה כאן לקבע דברים , אלא לספק בסיס לשיח דבור מורחב בסוגה מסוימת . חשוב לשמור על מקומו של הסגנון האישי ועל היצירתיות . כשהילדים מביעים עמדה אישית על נושא או על סוגיה שהועלתה לדיון , כדאי להנחותם להשתמש במבנים כגון " אני מסכים כי " ... או " אני לא מסכימה עם יוסי , כי , " ... או " הדעה שלי אחרת " , " אני חושב ש . " ... מבנים כאלה מארגנים את החשיבה – תחילה קביעת העמדה ואחר-כך הנמקתה – ומונעים התפזרות לדיבור אסוציאטיבי . כשהילדים מספרים על חוויה אישית או על אירוע , כדאי להנחותם לספר על-פי רצף האירועים – לפתוח במה שהיה בהתחלה , להיצמד לסדר ההתרחשויות ולסיים בתיאור המצב בסוף ההתרחשות . כדאי להנחות אותם להפריד בין העובדות , כלומר ההתרחשויות , לבין הרגשות שליוו את האירוע מתחילתו ועד סופו . כדאי להנחות למבנה מארגן כגון " בהתחלה ... אחר כך ... ואז ... בסוף . " ... כמובן , לא תמיד אפשר לכבול את המבעים לדגמים המובנים , ולצד אלה רצוי להפנות את תשומת הלב של הילדים לאפשרות הלגיטימית לגמישות המבעים על-פי הנסיבות . כשהילדים שואלים שאלות על מידע ששמעו , בין אם זהו סיפור אישי ובין אם תוכן אחר , כדאי ללמדם לתכנן את השאלה , למקד אותה בפרט מסוים ולהתאים לה מילות שאלה הולמות . במבנה כמו " אני רוצה לשאול על ; ה------ למה / איפה / כמה / מי / איך" וכיו"ב . ( הצעות מעשיות נוספות בנושא עידוד השיח הדבור בכיתה ניתן למצוא במד"ל המצולם הצעות מעשיות לעידוד השיח הדבור בכיתה ( . דוגמאות לפעילויות של שיחה ודיון : הפרק " כיסופים לארץ ישראל" ( כרך ( 2 מזמן אפשרויות לקיום שיח דבור מורחב בכיתה . בעקבות הטקסט על גולי בבל מתקיימת שיחה בכיתה שמטרתה לאפשר לתלמידים להתנסות בהתבוננות בנקודת מבטם של אחרים . מטרתה של פעילות שיחה אחרת היא להבהיר דברים ולהבחין בדמיון ובשוני בין שני טקסטים . משימות רבות בספר / בפרק גם מאפשרות לתלמידים להביע את המחשבות הראשונות העולות בראשם בעקבות קריאת סיפורים ושירים . במד"ל המפורט לפרקים אפשר למצוא הצעות להרחבה בנושאים המתייחסים לעולמם הפרטי של הילדים , להקשרים התרבותיים שלהם ולתקופה שבה אנו חיים . בפרקים שונים , כמו " כבוד מלכים" ( כרך , ( 1 התלמידים מתבקשים לעבוד בזוגות . העבודה מזמנת למידת-עמיתים דיאלוגית ותרגול של שיחה שבה מתקיימת החלפה מושכלת של מידע ודעות . במקרה של הפרק המוזכר , התלמידים עוסקים באסטרטגיות של הבנת מילים . השיחה ביניהם מאפשרת את דיבור המטא שמקדם את המודעות וההבנה של האסטרטגיות ואת היישום שלהן במקרים עתידיים . בעת הערכת השיח הדבור של התלמידים יש להביא בחשבון כמה היבטים : תוכן ומבנה של דברי התלמידים - התאמה לטקסט עיוני או ספרותי , דיווח על-פי רצף הגיוני , בניית טיעונים וכדומה ; תקינות המבע - ניסוח לשוני נכון , שימוש הולם במילות קישור , הגייה ברורה וכדומה ; אופן המסירה של הדברים - שטף , הטעמה , שפת גוף ועוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר