עמוד:7

בערכים משפחתיים-חברתיים ( בפרק " בין הורים לילדים (; " ואהבת השפה העברית ( בפרק " מקרא מגילה " ובפרק " נורית זרחי – ייחודה של יוצרת . ( " ההבעה בכתב ובעל-פה כאמצעי וכמטרה – בספר יש פעילויות המזמנות כתיבה בהקשרים שונים ולמטרות שונות ומצבי דיון ושיחה שמזמנים התכנים והפעילויות . סוגות ומיומנויות מרכזיות בנושא ההבעה נלמדות תוך כדי תהלוך מכוון ומונחה ( הרחבה בנושא ראו בפרק " טיפוח אוריינות דיגיטלית" בעמ ' ; 33 בפרק "שכלול כישורי שיחה ושיח דבור" בעמ ' ; 16 בפרק " למידה בפורומים משתנים" בעמ ' . ( 49 למידת לשון מן הטקסט ואליו – פעילויות הלשון נבנו בדרך התומכת בהבנת הטקסט ובהתאם למאפייני הסוגה הנלמדת . הן נועדו להרחבה , להעשרה ולהעמקה של נושאי הלשון הנדרשים , ולפיתוח מודעות לשונית ומטא-לשונית . הוראת הלשון ב"מילה טובה" מונחית על ידי גישה הרואה את הלשון בהקשריה החברתיים-תרבותיים . הספר נכתב בהתאם לדרישות של תכנית הלימודים בתחום הלשון , אך גם מתוך הקפדה על כך שהטקסטים לא ישרתו את לימוד הלשון . בנוסף לכך שבפרקי הספר השונים שזורות גם פעילויות העוסקות בהיבטים לשוניים של הטקסט , יש בספר כמה פרקי לשון שנקודת המוצא שלהם היא דקדוק הלשון העברית , והכיו וּ ן הוא מהלשון אל הטקסט ( הרחבה בנושא הוראת הלשון ראו בעמ' . ( 22 העשרה של אוצר המילים - מילון מנטלי עשיר הוא תשתית הכרחית להבנה ולהבעה , ולכן בפעילויות ניתן מקום רב לאוצר המילים – להבנתו ולהרחבתו . במילה טובה מאוד לכיתה ה ניגשנו לנושא בשני אופנים : בסוף כל פרק מזומן לתלמידים מפגש חווייתי עם השפה , שבאמצעותו הם עורכים היכרות עם אוצר המילים הנקשר לתופעה לשונית כלשהי המופיעה בפרק . כמו כן , בפרקים השונים שזורות פעילויות העוסקות בהבנת מילה בהקשר , וזאת כחלק מרצף הפעילויות בפרק ( הרחבה בנושא אוצר מילים ראו בעמ' . ( 24 פיתוח של רמות חשיבה גבוהות – בהכנת משימות ההבנה וההבעה הנלוות לטקסטים הודגשו מטלות הדורשות רמות חשיבה גבוהות כגון : הסקת מסקנות , השוואה , הערכה , מיון , מיזוג וכדומה ( דוגמאות ראו בעמ' . ( 30 אוריינות דיגיטלית – כאמור , לספר המודפס יש גם גרסה דיגיטלית , המשלבת כלים ייחודיים לסביבה הדיגיטלית ומתאימה את ההוראה והלמידה למתבקש במאה ה-21 ( הרחבה בנושא זה ראו בעמ' . ( 33 עידוד חיבת הקריאה – המפגש עם יצירות הספרות הרבות בספר מזמן עידוד להמשיך את החוויה בעולם שמחוץ לשיעורי העברית . בספר מופיעים קטעים מספרים שלמים . למשל , " האי ברחוב הציפורים " מאת אורי אורלב או " לעזוב בית" מאת יונה טפר . – כדאי להציע לתלמידים לקרוא את הספר השלם . כמו כן , כדאי להציע להם לחפש ספרים נוספים פרי עטם של היוצרים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר