עמוד:82

- ירושלים – מבט מהאו ויר ( סרטון זה יכול לסייע לכם ללמד על פני השטח של ירושלים , ולסייע בהוראת הסיבות למיקומה של ירושלים ) ב גרסה הדיגיטלית של הספר אפשר למצוא סרטונים רלוונטיים . מומלץ לתת לתלמידים משימות לזמן הצפייה : - לזהות אתר אחד שביקרו בו ומוכר להם ולספר עליו לכיתה . - לזהות כמה שיותר אתרים ולכתוב אותם במחברת . - לבחור אתר אחד שנראה להם מעניין במיוחד או שהיו רוצים לבקר בו . - לענות על השאלה : מה אפשר ללמוד מהסרטון על ירושלים ? זוהי פתיחה מעוררת סקרנות שיכולה להיות הקדמה לפעילות המוצעת בתת- הפרק הראשון : " שמש אסוציאציות" לעיר ירושלים . המשך תת- הפרק הראשון עוסק בירושלים כבירת ישראל : המאפיינים הי י חודיים של עיר בירה והאתרים הממלכתיים בעיר ירושלים . בהוראת הפרק כדאי מאוד להסתייע במצגות הדינמיות של מטח – ירושלים בירת ישראל " ו " - ירושלים – עם הפנים לעתיד . " ציוני דרך מרכזיים בהתפתחותה של ירושלים ( ש " ש 3-4 ) החלק הזה מציב למורים ולתלמידים אתגר לימודי גדול : קיצור 3 , 000 שנה של תולדות העיר בעשרים עמודים . אולם מטרת הפרק אינה לעסוק בפרטי כל תקופה , אלא לסקור את ציוני הדרך המרכזיים בהתפתחות העיר , בדגש על השפעת התקופות על המרחב העירוני . כל תקופה מתאפיינת בחותם שהיא השאירה על העיר , חותם הניכר בו עד היום . ברוב התקופות מובא גם תצלום של שרידים ארכיאולוגיים , מבנים או אזורים המייצגים את התקופה . ה סקירה ההיסטורית מבהירה שחלק ממורכבותה של העיר נובע מכך שירושלים היא עיר קדושה ליהודים , לנוצרים ו למוסלמים – הבנת התקופות ההיסטוריות תאפשר לתלמידים להבין את המקור לקדושה . את הפרק כולו מלווה ציר זמן – היעזרו בו להוראת הפרק ולתארוך התקופה . מומלץ מאוד להשתמש גם בציר הזמן האינטראקטיבי באתר החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי . הפנו את התלמידים לאתר ה זה גם בעבודה הקבוצתית . כיצד נלמד את הפרק ? בשל היקף החומר ועושר המקורות , אנחנו מציעים כי בהוראת פרק זה ייושם מודל " הכיתה ההפוכה" – מרבית הלימוד יתבצע בעבודה מקדימה של התלמידים בקבוצות , ובכיתה יוצגו פירות העבודה המשותפת . בסך הכול לחלק זה יש להקדיש 3-4 שעות לימוד . שעה אחת לפני המשימה , ושעתיים עד שלוש להצגת הפרויקטים ועיבודם . חלוקת זמן מומלצת : - הצגת הנושא בכיתה : הצגת המשימה – הכיתה מתחלקת ל עשר קבוצות , כל קבוצה מקבלת תקופה אחרת וחוקרת אותה ( לא כל התקופות זוכות לאותו היקף של מידע בספר הלימוד , שימו לב לכך וחלקו את התקופות לקבוצות בהסתמכם על שיקולים שונים : רמת התלמידים , סקרנותם וכדומה . ( בחלק זה מומלץ להציג גם את סרגל הזמן . שימו לב – הנושא " סיבות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר