עמוד:73

הצעה : 1 - להקדיש 5 ש עות ילל מוד האזור . אפשר לעשות זאת בגישה הרגיונלית הקלאסית , כלומר לבחון את מאפייני התבחינים השונים וביטויים באזור שלכם : נוף , אקלים , אוכלוסייה , יישובים , כלכלה , ואפשר לעשות זאת באמצעות טיפול בסוגיה מרכזית שמזמנת עיסוק במרכיבים חשובים ומרכזיים באזור . - להקדיש 10 ש עות לחקר האזור . התלמיד באופן אישי או במסגרת עבודה קבוצתית חוקר נושא שמעניין אותו . הצעה : 2 לשלב את הלימוד על האזור שלכם תוך כדי לימוד יחידה 2 ויחידה 3 בספר , וכעת תתמקדו רק בהנחיית התלמ ידים בביצוע עבודת החקר . אנו חוזרים כאן על ההמלצה שהבאנו בפרק השני : שלבו את הלימוד הכללי על התבחינים עם דוגמאות מתוך האזור שלכם . כאשר תלמדו על המבנה הפי זי של ישראל , התייחסו למבנה הפי ז י של האזור שלכם . כך גם כאשר תלמדו על תבחיני האקלים , המים , היישובים והכלכלה . אפשר להכין תלקיט נתונים על האזור כבר במהלך הלימוד ביחידה זו . אפשר למשל לבדוק באתר של השירות המטאורולוגי את נתוני מזג האוויר בתחנת המדידה האזורית , כמו כן אפשר לבדוק מהיכן מקבל האזור את המים : האם מהמוביל הארצי ? האם מקידוחים מקומיים ? וכן הלאה . כך הלמידה תהיה קונקרטית ותתקשר למרחב החיים המוכר של התלמידים . כמו כן , אנו ממליצים שכאשר תלמדו את היחידה השלישית העוסקת בארבע ת אזורי הארץ הראשיים תמשיכו בהכנת התלקיט על האזור שלכם . תעודדו את התלמידים לאסוף וליצור מסמכים על האזור שלכם ( י יתכן מאוד שהוא אזור משנה באחד מהאזור ים הראשי ים הנלמדים ) , כ גון אלו המשולבים ביחידה בספר הלימוד . למשל , תלמידים יכולים להכין מסמכים העוסקים במאבק סביבתי שיש באזור , חקר מקרה על שמורה או מיזם תיירותי , מסמכים שכוללים נתונים על גידול האוכלוסייה ביישובים שונים באזור . במקר ים כ אלה תנצלו חלק משעות לימוד האזור כבר במהלך לימוד היחידות הקודמות . במקר ים כ אלה מומלץ להקדיש רק 10 שעות ל עבודת חקר של התלמידים בנושא " האזור שלי " שימו לב – אתם תבחרו את האפשרות המתאימה לכיתתכם , וההחלטה תהיה כרוכה בין השאר בבחירתכם בא פשרויות השונות המוצגות בטבלה בנושא בסיס והרחבה בעמודים . 31-33 בכל מקרה , בכל אחת מההצעות תצטרכו לה חליט יחד עם התלמידים מהו האזור שלכם : להגדיר את גבולות האזור ולבדוק את מאפייניו על פי התבחינים השונים . לאור הנלמד ביחיד ות 1 ו- 2 אפשר לקבוע גבולות אזור לפי הנתונים הפיז יים - למשל גליל תחתון , עמק יזרעאל וכן הלאה . אפשר לקבוע אזור מנהלי - למשל מועצה אזורית , אפשר לקבוע מטרופולין כאזור , ואפשר לקבוע שהאזור שלי הוא היישוב שלי והיישובים הכי קרובים אליו . חשוב להקפיד שגבולות האזור יה יו מנומקים ומובנים לתלמיד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר