עמוד:72

העבודה מאפשרת להתמודד עם משימה לימודית מעמיקה ומאתגרת , ו מזמנת עיסוק של התלמידים בסוגיה גאוגרפית הקשורה באזור שלהם . הכנתה מבוססת הן על ידע שקיים בשטח ואותו התלמידים רוכשים , והן על ידע חדש שהם מייצרים בעזרת כלי מחקר כמו שאלונים , ראיונות , תצפיות וכדומה . העבודה מאפשרת לתלמיד ים ללמוד ולחקור נושא שה ם בחר ו ושמעניי ן אותם . היא יכולה להיות שיאה של שנת הלימודים - הן כפרויקט אישי והן כפרויקט כית תי או שכבתי . בעבוד ה יתמודדו התלמידים עם סוגיה גאוגרפית , יעמיק ו בה , יחקרו אותה ויסכמו אותה . גם אם לא מצופה שהחידוש המדעי והיישומי של עבודתם יהיה רב , הרי שהמידע שהם יאספו וייצרו יהיה פרי גילוי שלהם , ולכך יש ערך רב . עם זאת , בהחלט ייתכן שעבודה של תלמידים יכול ה להיות בעלת ערך , למשל , בשביל קובעי המדיניות באזור . בעבוד ה יבוא לידי ביטוי כושר הלימוד העצמי של התלמידים - הם יאתרו חומרים , יחברו שאלונים , יצאו לשטח , ינתחו את הממצאים ויסיקו מסקנות . הם יתמודדו עם סוגיות גאוגרפיות ויתנסו בחשיבה מדעית , ביקורתית ויצירתית . זה ו אתגר לימודי מהמעלה הראשונה . תפקיד המורה הוא ללוות את התלמידים בכל מהלך עבודתם , משלב גיבוש הנושא ושאלת החקר ועד לשלב הגשת העבודה לשם הערכה . ליווי נכון נותן את המסגרת ואת הכלים להצלחה , ו עוזר לתלמיד ים לבטוח ביכולת ם ל הכין את עבודת החקר ב אופן עצמאי . כמו כן , ליווי נכון עוזר לתלמיד ים לראות צדדים נוספים בעבודת ם ולהעשיר אותה בהתאם . הכנת העבודה מציבה אתגר לימודי חדש לתלמידים , וללא הכלים המתאימים והליווי הנכון הם עלולים ללכת לאיבוד . אנו ממליצים לקרוא מדריך זה - הוא יעזור לכם לגבש את מתכונת ההנחיה שתהיה הטובה ביותר לכם ולתלמידיכם . כמו כן , חשוב לדעת כי בסביבת " אופק " של מטח תוכלו למצוא פריטים שיוכלו לעזור לכם , ובהם : . 1 יחידת חקר - " האזור "שלי - הנחיה לביצוע עבודת החקר שלב אחר שלב . . 2 יחידה המציגה הפניות דיגיטליות לאתרים שיש בהם חומרי בסיס לכל האזורים ( למשל : פורטל המפות הלאומי , ה לשכה ה מרכזית לסטטיסטיקה , השירות אוהמט רולוגי הישראלי ועוד . ( . 3 שמונה יחידות דיגיטליות ה כוללות מידע על אזורי הארץ השונים , שלא הובאו בהרחבה בספר הלימוד . אלה יחידותה : הגולן , העמקים , השפלה , עמק החולה , בקעת כינרות , בקעת הירדן , כרמל ורמת מנשה , מישור יהודה ( מישור החוף הדרומי . ( . 4 מצגות אינטראקטיביות על אזורי הארץ השונים . הצעת מסגרת לארגון ההנחיה להכנת העבודה בתכנית הלימודים אתם נדרשים להקדיש זמן ל לימוד האזור שלכם ולביצוע עבודת החקר . אנו ממליצים לחלק את השעות בין לימוד משותף על האזור במליאה לבין עבודת חקר במסגרת אישית או קבוצתית . לפניכם שתי הצעות לחלוקת השעות :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר