עמוד:71

פעילות בכיתה – נציג של כל קבוצ ה מציג ל כיתה את הסקירה על האזור ש הקבוצה בחרה בו . חשוב לציין ש יש להסתפק בסקירה כללית , ובה מיקום , פני השטח , מקורות מים , מקורות תעסוקה , יישובים מרכזיים וכדומה . אפשר לעודד את התלמידים לבדוק מהו ה מצב הסוציו- אקונומי של תושבי האזור ולהבין את נושא הפריפריה . גם ב חלק השני מחלקים את הכיתה לקבוצות . בכל קבוצה תלמיד אחד או יותר מייצגים מומחה . פעילות בבית – התלמידים לומדים את המסמכים של המומחה שהם מייצגים , ועונים על השאלות ועל משימות עיבוד המידע . פעילות בקבוצה : . א הקבוצה חרוב ת מזכיר ועדה שתפקידו לרכז את הנתונים שמוסרים המומחים . המומחים מציגים את הבנותיהם בפני חברי הקבוצה ; . ב הקבוצה מציגה את המורכבות של הנושא שבחנה ; . ג במליאת הכיתה מ תקיים דיון , ובו מוצגים היתרונות והחסרונות של כל נושא – מאזן המים , פעילות המפעלים , והנזקים שגורם כל תהליך . התלמידים יתקשו להציע פתרונות כי הנושא מורכב מאוד , וגם המדינ ה אינה מ וצאת לו פתרון . מהנלמד בפרק עולות שתי מסקנות עיקריות – ההבנה ש פגיעה במרכיב אחד יכולה לפגו ע בכל המערכת ; הסתירות בין צורכי המערכת הטבעית לצו רכי האדם מורכבות ו לא חד-משמעיות . עבודת חקר " - האזור שלי " הנושא ה זה שונה מהנושאים האחרים . הוא כולל בעיקר הנחיות ועצות לתלמיד , ומי שיוביל את תהליך ה למידה וה חקר יהיה המורה . הת ייחסות כללית בתכנית הלימודים לגבי הערך והחשיבות של עבודת החקר ראו באתר מפמ " ר , חינוך יסודי < תכניות לימודים : מסמך מבוא לתכנית . ה-ט הנחיות לגבי לימוד וחקר " האזור שלי " ראו בתכנית הלימודים לכיתה ו . המטרות המרכזיות של תהליך הלימוד והחקר הן לפי התכנית : התלמידים : יכירו לעומק את אזור מגוריהם יישמו תבחינים שונים שנלמדו דרך התבוננות בסוגיה מרכזית יכירו סוגיות יחסי אדם- סביבה בדרך של שאילת שאלות יקשרו נושאים אקטואליים ללמידה בדרך החקר באזורם על החשיבות של עבודת החקר : עבודת החקר - האזור שלי היא הזדמנות לתלמידים לבחון את האזור שלהם מזווית של חוקרים . זהו מסע שבו התלמידים שואלים שאלות , מגלים דברים מעניינים , רוכשים ידע חדש ומגיעים למסקנות מגוונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר