עמוד:70

נושאים מרכזיים שמומלץ להדגיש בלימוד הפרק א . הייחוד הגאולוגי של האזור – ברשת האינטרנט אפשר למצוא חומר רב על בקע ים המלח , ואנו מציעים למורה למצוא חומרים שיסייעו לו עצמו להבין את הנושא לעומק . אנו ממליצים לקרו א גם את הפרק בנושא בספר כדור הארץ והסביבה , בהוצאת משרד החינוך ומטח . ע מודים 59-60 עוסקים במערכת שברי הבקע הסורי-אפריקני , ובהם בקע ים המלח . הפרק כולו עוסק בתנועת הלוחות המניעה גם את הלוחות באזורנו . הספר פתוח לקהל הרחב באתר " כותר ספרי לימוד " : http : // www . school . kotar . co . il / KotarApp / Viewer . aspx ? nBookID = 94476070 # 60 . 36 14 . 6 . fitwidth . ב ה אזור המזרחי של הארץ הוא אזור פריפריאלי , והדבר מתבטא הן בתחום התעסוקה הןו בתחום התשתיות . כדאי לגעת נושאב בכללי ות כדי להבין את המושגים הקשורי ם באזורי פריפריה ובאזורי מרכז ; ג . מפלס ים המלח יורד בהתמדה – חשוב להדגיש את מורכבות הנושא ולהסביר ש לא כל מורכבות אפשר לפתור . הבנה זו דורשת בגרות ועומדת בסתירה לחשיבה של " שחור או לבן , " " טוב או רע " המאפיינת את הגיל הזה ( וגם אגיל ים אחרים . ( כדאי להביא לתלמידים כמה תרגילי חשיבה של " אם – אז : " אם לא נשאב מים ממקורות ים המלח ( הכינרת , הירמוך וכדומה ) , אז מה תהיה המשמעות לתושבי האזור ? אם לא נקיים את מפעלי ים המלח – אז מה תהיה המשמעות לתו שבי הנגב ולכלכלת ישראל ? וכדומה ; ד . עליית המפלס באזור המלונות ש באגן הדרומי – בעיית המלונות בעין בוקק . כאן הבעיה הפוכה – סכנת הצפה מאיימת על בתי המלון . כדאי לשקול אם מתאים לדון ב בעיה זאת עם ה תלמידים שלכם , ואם כן לשאול : על מי מוטלת האחריות לבעיה – על המפעלים ? על המדינה ? האם הפתרון הוא העתקת המפעלים או הורדת המפלס בברי כת האידוי ? ומי צריך לשאת בהוצאות ? ה . אמנם בתכנית הלימודים של משרד החינוך לא נכלל נושא תעלת הימים , אך אם נותר לכם זמן כדאי להזכיר ל תלמידים את החלופות , וב ייחוד את התוואי המוצע היום – מ ים סוף לים המלח . תוכלו למצוא חומר רקע רב בנושא ברשת האינטרנט . כיצד נלמד את הפרק ? אנו ממליצים ללמוד את הפרק בקבוצות , בשני חלקים . ראו גם שלוש אפשרויות ללימוד הפרק בעמוד . 57 בחלק הראשון מחלקים את התלמידים ל ארבע קבוצות . כל קבוצה מתמקדת בחלק אחד של הבקע , מלבד אזור ים המלח ( שיילמד בהרח בה בהמשך הפרק ) והערבה ( הנלמדת בפרק " הנגב " : ( עמק החולה , בקעת כינרות , עמק המעיינות ( עמק בית שאן ) ובקעת הירדן . פעילות בבית – התלמידים מוצאים חומרי עזר ( נעזרים במורה ו בהפניות לרשת בספר הלימוד ) להכנת סקירה כללית על האזור שקיבלו . הסקירה יכולה להיות במלל , במצגת , בהצגת חומרים מרשת האינטרנט וכדומה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר