עמוד:69

סוגיה – ירידת מפלס מי ים המלח כאשר משנים מרכיב אחד ( או יותר ) במערכת , ו בייחוד כשהאדם משנה מרכיבים במערכת טבעית , קשה לצפות את התוצאות . אפשר לה תרשם מחומרת ה בעיה באמצעות גרף המתאר את ירידת המפלס במשך השנים . כדאי להתעכב על קצב שינוי המפלס ( קריאת הגרף עלולה להיות קשה לחלק מהתלמידים , בעיקר משום שגובה מפלס ים המלח נמוך מ גובה פני הים ) . הסוגיה נפתחת ב היווצרותו של ים המלח , בייחודי ותו ובמבנה שלו – שני אגנים – צפוני עמוק ודרומי רדוד . נושא היווצרות הבקע הו א נושא מורכב וקשה לתפיסה , ו לכן אנו ממליצים להיעזר בשני סרטונים : א . סרטון על היווצרות בקע ים המלח ב . סרטון על ייחוד יותו של ים המלח אפשר גם להתאים לרמת התלמידים את המידע הכתוב במאמרים אלו : . א ים המלח : על מלח , על בוץ ועל דשן ב . ים המלח : מי המליח את הים ? . ג ים המלח : מזרח ומערב ומה שביניהם ד . ים המלח : שבר מקומי ותזוזה עולמית ה . ים המלח : כתוב על הלוח ה קטע הבא עוסק בתופעת הבולענים . ב רשת האינטרנט יש הרבה חומרים על היווצרות הבולענים , וכדאי להקרין ל תלמידים סרטון על התופעה . ב קטע העוסק בתיירות ב אזור ים המלח , יש תיאור של מוקדי המשיכה לתיירים . בהמשך מתוארות שתי בעיות הקשורות לנושא התיירות . שימו לב שמדובר בשתי בעיות שונות ואפילו הפוכות זו ל זו . באגן הצפוני ה מים נסוגים וקטעי חוף נחשפים , ואילו באגן הדרומי יש בתי מלון הממוקמים על גדתה של ברי כת אידוי ונמצא ים בסכנת הצפה . נפריד בין שתי התופעות ו נסביר כל תופעה בנפרד . תוכלו להפנות את ה תלמידים לסרטונים הבאים : א . על תיירות בים המלח . . ב על עינות צוקים ו על השינויים במערכת האקולוגית שלהם בעקבות ירידת המפלס . ל ירידת המפלס באגן הצפוני של ים המלח גורמים שני " אשמים " – שאיבת המים במקורות המים , והפעילות של מפעלי ים המלח . בסעיף האחרון מתוארת חשיבותם של המפעלים לכלכלה . עוד פרטים על מפעלי ים המלח תוכלו למצוא במאמר : http : // lib . cet . ac . il / pages / item . asp ? item = 10256 ב כל הפרק אפשר להיעזר בפעילות " אופק " ( פתוחה למנויי אופק ) בנוגע ל ים המלח . אפשר להציג אותה בכיתה או להפנות אליה תלמידים לעבודה עצמית . הכניסה לאופק , גאוגרפיה ומולדת , כיתה ו ' : http : // mybag . ebag . cet . ac . il / content / player . aspx ? manifest = / api / manifests / item / he / 801 d d 18 3-4 d 4-94 d 96-11 5-bd e 0540 cf 7035 _?/ = 1410710667273 # ? page = 1-content

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר