עמוד:68

פרק ד : בקע ים המלח – מהחרמון ועד אילת הפרק דן בבקע ים המלח ו עוסק ביחסי הגומלין ש בין האדם לסביבה בהקשר של ים המלח . ה סוגיה ה מרכזית ב אזור היא ירידת מפלס מי ים המלח , הגורמים לה ותוצאותיה . המידע מ ועבר באמצעות " צוות המומחים " ה מלווה את הספר . התלמידים נדרשים לחלץ מידע , לענות על שאלות בכמה רמות חשיבה , לעבד את המידע ולהציג את המורכבות המיוחדת של סוגיה זאת . הפרק מתחיל ב מבט כללי על הבקע כולו – עמק החולה , הכינרת ועמק כינרות , עמק המעיינות ( עמק בית שאן ) , בקעת הירדן , ים המלח והערבה ( שנידונה ב פירוט בפרק העוסק בנגב . ( התלמידים מקבלים טעימה מכל אחד מ חלקי הבקע ( מלבד ים המלח ) , ומתבקשים להעמיק את ידיעותיהם באופן עצמאי בעזרת פריטי מידע דיגיטליים ובעזרת משימת סיכום שבסוף הפרק . רוב הפרק דן באזור ים המלח בפירוט . ב תחילה מוסברת דרך ההיווצרות של הבקע , ואחר כך מוצגת הסוגיה הקשורה במפלס ים המלח . המומחים מספקים לתלמידים מידע על מאזן המים בים המלח , על פעילות מפעלי ים המלח , על חשיבותו של ים המלח במגוון תחומים , על חשיבותם של מפעלי ים המלח , ועל הנזקים הנגרמים לאזור בגלל ירידת המפלס – היווצרות בולענים , נסיגת קו החוף באגן הצפוני , ועליית המפלס וסכנת ההצפה למלונות באגן הדרומי . זהו מבנה הפרק : פעילות מקדימה אנ ו ממליצים לפתוח בקטע העוסק במבט- על על בקע ים המלח . כדאי להתמקד בהקדמה בחלקים הצפוניים של הבקע – עמק החולה , הכי נרת ועמק כינרות , עמק המעיינות ( עמק בית שאן ) ובקעת הירדן – מפני ששאר הפרק יעסוק באזור ים המלח ו בסוגיה המלווה אותו . אם כן , בחלק זה התלמידים נדרשים להכיר את האזורים האלה באמצעות פריטי מידע ה נמצאים באתר אופק , לארגן את הידע ולסכם אותו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר