עמוד:66

עוד נושאים מרכזיים : א . ה מושגים " חקלאות מסורתית , " " חקלאות לקיום , " " ללא מיכון" ( רצוי לעמוד על ההבדלים בין חקלאות מסורתית לחקלאות מודרנית ;( . ב ההבדל המרכזי בין החקלאות בהר לחקלאות במישור הוא בגודל החלקות . הבדל זה משפיע על כמות היבול מיחידת שטח וגם על האפשרות להשתמש במיכון בחלקה ; ג . כדאי להסביר לתלמידים שבאזור הרי שומרון יש בקעות שבהן נעשה עיבוד חקלאי בתקופות רבות במשך ההיסטוריה , אך הפרק מתמקד בחקלאות על מדרונות ההרים ; . ד היום חקלאות מדרגות הולכת ונעלמת ( בעיקר בישראל , המצב שונה בשטחי הרשות הפלסטינית (; . ה היום מרבים לדבר על " נוף "חקלאי – שמירה על נוף שהוא חלק מהתרבות ומהמורשת . לנוף המדרגות יש ערך תרבותי ולכן חשוב לשמר אותו . אם רוצים להרחיב אפשר להציג תמונות או סרטונים של טרסות מרחבי העולם : א " . מדרגות האורז " של הקורדילרה הפיליפינית , שאונסק " ו הכיר בהן כאתר מורשת עולמית ; ב . סרטון המראה מדרגות לגידול אורז ; ג . סרטון העוסק בשחזור חקלאות המדרגות בסטף דגש פדגוגי הבנה של תהליך טכנולוגי – טכנולוגיה היא תחום שמפתחים בו פתרונות לצרכים שמתעוררים . הפתרונות מבוססים על ידע קודם או על ידע חדש שנרכש , אך התהליך הטכנולוגי נועד לפתח פתרון שיענה על צורך ממשי . חקלאות המדרגות פותחה כדי לענות על צורך קריטי של אוכלוסייה שחיה בהר וצריכה לכלכל את עצמה על אף המצוקה בקרקע ובמים . הפתרון הוא התערבות בצורת הנוף והתאמתה לצורכי החקלאות . הגליל תת- הפרק המתמקד בגליל עוסק ביחסי גומלין אדם- הר מנקודת מבט כלכלית . הוא מתחשב ב תנאים המיוחדים בהר בכלל ובגליל בפרט , ומתייחס לשאלות כמו המבנה הפיזי , הרכב האוכלוסייה , מסורת וקדמה , וכן לשאלת המרחק ממרכז הפעילות הכלכלית . הפרק מתייחס לאתגרים שמציב הגליל , וכמובן ליתרונות שיש בגליל . מומלץ לערוך דיון מקדים בנושא באמצעות מצגת אינטראקטיבית המזמנת היכרות עם אזור הצפון כולו . את המצגת אפשר למצוא באתר גאוגרפיה של מטח – פרזנטציה בריבוע – מכירים את הצפון . במהלך הפרק התלמידים פוגשים מסמכים שונים המאירים את אופיו המיוחד של האזור ומספקים מידע שיעזור להבין את הסוגיה המרכזית המוצגת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר