עמוד:64

פרק ג : רצועת ההר – יחסי הגומלין אדם- הר הפרק עוסק ב רצועת ההר ודן ביחסי הגומלין שבין האדם להר . כמו בתתי - פרקים אחרים בחלק זה של הספר , גם הפרק הזה בנוי סביב סוגיה מרכזית ועקרונית לאזור , והמידע מועבר לתלמידים באמצעות צוות ה " מומחים " המלווה את הספר . התלמידים נדרשים לחלץ את הידע , לענות על שאלות בכמה רמות חשיבה , לעבד את המידע ולהציג עמדה מנומקת בנוגע לסוגיה . בפרק שני תתי- פרקים ושתי סוגיות . תת הפרק של יהודה ושומרון עוסק במסורתיות ומורשת , כפי שה ן בא ות לידי ביטוי בחקלאות בהר . תת- הפרק שעוסק בגליל מתמקד בהרחבת מקורות התעסוקה באזור . שני החלקים מתייחסים למבנה הפיזי הייחודי של רצועת ההר ולתנאים שהוא מכתיב , לפסיפס התרבויות בהר , לאופי היישובים ולפעילות האדם . שימו לב : אזור רצועת ההר כולל גם אזורים נרחבים בנגב , אך הם נלמדים בפרק שעוסק בנגב . כמו כן גם הגולן הוא אזור רמתי-הררי , אך הוא חלק מ רצועת ההר המזרחית . תוכלו למצוא עליו חומר ביחידת מידע דיגיטלית באתר " אופק " . פעילות מקדימה אנו ממליצים לפתוח במבט -על על רצועת ההר , להדגיש את המיקום שלה , את גבולותי ה ואת החלוקה לתתי -אזורים : רצועת ההר המרכזית ו רצועת ההר הצפונית . מטרת הפעילות היא ליצור תחושה של התמצאות במרחב שאנו עומדים לחקור ושבנוגע אלי ו אנו עומדים " להחליט . " הרי יהודה והרי שומרון תת - הפרק העוסק בהרי יהודה ובהרי שומרון מתמקד בחקלאות מסורתית בהר . דרך העיסוק בחקלאות התלמידים לומדים על האתגרים שתושבי ההר התמודדו עמם בעבר , והאתגרים האלה רלוונטיים גם היום במקומות שיש בהם חקלאות בהר . אמנם דרכי ההתמודדות משוכללות יותר מבעבר , אך גם היום הבסיס להתמודדות הוא חקלאות מדרגות על מדרונות ההרים וניצול יעיל של קרקעות העמקים שבין ההרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר