עמוד:55

יחידה : 3 אדם וסביבה באזורי הארץ הראשיים ( לא כולל עבודת חקר "האזור שלי" , ש " ש 10 על כך ראו בהמשך ) רקע כללי : המטרות של יחידה זו , לפי תכנית הלימודים : תכנית הלימודים שמה את הדגש על קשרי הגומלין בין האדם , הטבע והנוף ה יוצרים יחד את הסביבה על כל מרכיביה . האדם הוא גורם מרכזי המושפע , משפיע , משנה , מסתגל ולעתים אף פוגע בסביבה הטבעית . אחריותו של האדם לסביבה הטבעית ולפיתוח תהליכים מקיימים . בכיתה ו ' לומדים התלמידים לזהות קשרים בין הנתונים הפיזיים של האזור אותו הם חוקרים לבין תפרוסת של תופעות אנושיות : תחרות על שימושי הקרקע במישור החוף , קשרי גומלין בין אדם למדבר , בקע ים המלח כשבר גיאולוגי והשפעותיו על האדם ושדרת ההר והשפעתה על מסורתיות ומורשת . כמו כן מתוודעים הלומדים לדילמות סביבתיות באזור בו הם מתגוררים . העידן שאנו חיים בו מתאפיין בידע המתחלף ומתרבה בקצב מהיר . כדי שבוגר מערכת החינוך הישראלית יוכל להתמודד בהצלחה עם האתגרים של המאה ה- 21 הוא זקוק למיומנויות חשיבה שתאפשרנה לו לרכוש במהלך חייו ידע חדש תוך הפעלת שיקול דעת , ביקורתיות ויצירתיות . המיומנויות הנלמדות תסיי ענה לבוגר העתידי לתפקד טוב יותר בעולם המשתנה של המחר ולקבל החלטות שקולות . תכנית הלימודים מזמנת שימוש בשיטות הוראה המדגישות הבניית ידע ( ולא העברת מידע , ( ניתוח מצבים אותנטיים במציאות משתנה , הסקת מסקנות והערכת מצבים . הידע הנוצר מלמידה כזו הוא ידע מ שמעותי שנשמר לטווח ארוך , מאפשר פתרון בעיות חדשות , תוך י ישום הידע החדש בתחומים אחרים . יחידה זאת מיוחדת בצורת ההגש ה של המידע לתלמיד ובאופן שעליו ל יישם אותו . לתלמיד יש תפקיד פעיל בלמידה – בסופו של כל פרק הוא יצטרך לבסס לעצמו עמדה ולהכריע ב סוגיה . כדי לבסס עמדה עליו לאסוף מידע מתאים . המידע מוגש כ"משחק מומחים" – התלמידים מקבלים מידע שכתבו כביכול מומחים שונים : מומחי ת לצורות נוף ולאיכות הסביבה , מומח ה לאקלים , מומח ה למים , מומחי ת ליישובים ואוכלוסייה , מומחי ת לכלכלה . בכל סוגיה " מדברים" רק מומחים מ התחומים הרלוונטיים . ה תלמיד מקבל מידע ממגוון מקורות : מידע טקסטואלי , מפות , גרפים , תצלומים , עדויות ממקור ראשון של תושבי האזורים ו קטעי עיתונות . המקורות נבחרו לפי מידת הרלוונטיות שלהם ל למידה ולהכרעה בסוגיה , ולפי הפוטנציאל שלהם להעמיק את הבנתם של הלומדים בנוגע ל קשר שבין סוג המסמך ל מידע שאפשר להפיק ממנו . כך למשל יעמדו התלמידים על ההבדלים ועל הזיקות שבין מידע המופיע במפה ( מידע שבמרחב ) למידע ה מופיע בגרף ( מידע ה מובחן בזמן ) ; כיצד משתמשים בתצלום כמקור מידע ו מה אפשר להפיק ממנו . כל אלו אמור ים לשמש את התלמיד ככלים אורייניים בהמשך לימודיו בגאוגרפיה ובמקצועות אחרים , ו כן בהזדמנויות שונות בהמשך בחייו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר