עמוד:76

זה המקום להמליץ לתלמידים לבחור נושא ושאלת חקר שמעניינים אותם , אולי נושא חשוב לתושבים נוספים באזור או אפילו למועצה האזורית ( ראו נספח מס' – 3 דגשים בבחירת שאלת חקר ובניסוחה , וכן נספח מס' - 4 רשימת נושאים לדוגמה ושאלו ת חקר אפשריות . ( כמו כן , אפשר להתחלק לצוותים ( צוותי עבודה לשיעור הנוכחי ) לשם שיחה ודיון על נושא אפשרי ועל שאלת חקר אפשרית . לקראת סיום השיעור ניתן להעלות במליאה חלק מהנושאים והשאלות שהעלו צוותי התלמידים , לחדד ולנסח אותם מול כל הכיתה , וכך להדגים מהו נושא טוב ו מהי שאלת חקר טובה . כדאי להדגיש בפני התלמידים שייתכן שבמהלך החקר שלהם יצוף ויעלה מידע שיביא אותם לשנות את שאלת החקר או להוסיף שאלות חקר . ה . רצוי להקדיש זמן לחלוקת הכיתה לקבוצות של שלושה -חמישה תלמידים , ולהדגיש שעבודה כזו דורשת שיתוף פעולה וחלוקת תפקידים . המורה יחליט על פי היכרותו את תלמידיו על הדרך הנכונה לחלוקת הכיתה לקבוצות עבודה . . ו מעבר על ההוראות וההנחיות לעבודה ועל לוח הזמנים המחייב . הצג ת דרכי ההערכה של ההעבוד , הסבר על קריטריוניםה להערכה ניקודלו ( ראו נספח 'מס – 5 קריטריונים אפשריים להערכת העבודה . ( יש להדגיש את חשיבות הקשר עם המורה במהלך העבודה ואת חשיבותם של דיווחי ההתקדמות , שהם באחריות התלמיד . בין מפגש מס' 1 למפגש מס' 2 כל אחת מקבוצת החקר מגבשת את נושא העבודה ואת שאלת החקר , ומעבירה אותם לאישור המורה . אישור המורה נועד לוודא שהנושא שבחרו התלמידים הוא נושא מתאים , ובעיקר ששאלת החקר רלוונטית , מעניינת , מנוסחת היטב , ניתן לחקור אותה , וכמובן - גאוגרפית . אפשר כבר בשלב זה לעודד את התלמידים לבחון מקורות מידע וכלי חקר שרלוונטיים לדעתם לשאלת החקר שלהם , ולהפנות אותם למקורות מידע המוכרים לך , המורה . מפגש מס' - 2 מקורות מידע וכלי חקר לאחר שנבחרו הנושא לעבודה ושאלת החקר , הגיע שלב חיפוש המידע כדי שבסוף התהליך יהיו תשובות ומסקנות בנוגע לשאלת החקר . - דרך ראשונה היא לאסוף מידע ממקורות מידע קיימים – רשת האינטרנט , מפות , מסמכים שונים שיש ברשות המקומית , ספרים ואנציקלופדיות , עיתונים , כתבי עת , תמונות וצילומי לוויין , פרסומים סטטיסטיים ועוד . יש להיעזר במקורות מידע מוכרים , לחפש מקורות מידע חדשים , לבדוק איזה ידע יכול לספק כל מקור ולדעת להעריך את המידע ואת אמינותו . - דרך נוספת היא להשתמש בכלי חקר כדי להפיק ולייצר באמצעותו מידע חדש , עדכני ורלוונטי : סיור בשטח המחקר ותצפית , העברת סקר , שאלון או ריאיון עם אנשים . במפגש כדאי לערוך סקירה של כל אחד מכלי החקר – מתי מתאים להשתמש בו ומהם היתרונות והחסרונות שלו . לאחר סקירת מקורות המידע וכלי החקר , ניתן להשתמש בכמה משאלות החקר של התלמידים ולשאול - אילו מקורות מידע וכלי ח קר יכולים להתאים לעבודה הזאת ? כלל תלמידי הכיתה יכולים לענות על השאלה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר