עמוד:46

פרק ד : ה אוכלוסייה וה יישובים על הפרק ב פרק " ה אוכלוסייה והיישובים " התלמידים מכירים כמה מאפיינים של האוכלוסייה והיישובים במדינה , ובודקים כיצד אפשר לחלק את ישראל לאזורים לפי כמה תבחינים הקשורים לאוכלוסייה וליישובים בארץ : צפיפות האוכלוסייה ; סוגי היישובים ; אזורים מטרופוליניים ו אזורים מנהליים – מחוזות ונפות . זהו הפרק הראשון העוסק בתבחינים אנושיים , והוא מגיע לאחר כמה פרקים שהתמקדו במאפיינים פיזיים . זוהי הזדמנות לשוב ולחדד את ההבדלים בין מרכיבים פיזיים במרחב לבין מרכיבים ש האדם ו מעשה ידיו יוצרים במרחב . לפרק זה שני צירים מרכזיים : ( א ) חלוקה לפי אוכלוסייה ; ( ב ) חלוקה לפי יישובים . העניין של גאוגרפים באוכלוסייה וביישובים קשור ב פריסה שלה ם במרחב . הגאוגרפים שואלים שאלות כמו : היכן מתגוררת אוכלוסייה רבה והיכן מעטה ? היכן מתגוררות קבוצ ות אוכלוסייה שונות ? היכן יש הרבה יישובים עירוניים והיכן יש הרבה יישובים כפריים ? פעילות מקדימה אפשר לפתוח את השיעור הראשון בסיעור מוחות ולשאול : " על פי אילו תבחינים הקשורים לאוכלוסייה וליישובים אפשר לחלק את הארץ לאזורים " ? ובמילים אחרות " – כיצד אפשר למיין את האוכלוסייה בישראל ? כיצד אפשר למיין א ת היישובים " ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר