עמוד:40

פעילות מקדימה התלמידים פגשו בנושא ה אקלים בעבר , כשלמדו על אגן הים התיכון . הם למדו על המאפייני ם של האקלים הים תיכוני ושל האקלים המדברי השוררים במדינות האזור . ב קשו מהם לתאר התרחשות שהשפיעה עליהם והייתה קשור ה ל מזג האוויר או ל אקלים . לדוגמה : בחורף האחרון היה אמור להתקיים הטיול השנתי לצפון , אך הוא נדחה בשל הגשמים הרבים שירדו . במונחים " מזג אוויר " ו " אקלים " נכללים אותם מרכיבים : משקעים , טמפרטורות , רוח , עננות ועוד . ה ם נבדלים זה מזה בכך ש אקלים הוא מעין סיכום של נתוני מזג האוויר השוררים באזור או במקום מסוים . אפשר לומר שאקלים הוא ממוצע תנאי מזג האוויר באזור מסוים במש ך שנים רבות . כדי להמחיש את המונח ים ואת ההבדל ביניהם אפשר להראות את הסרטון " אקלים ומזג אוויר " מתוך " מבט גאוגרפי " . הסרטון מתאר את תהליך ההכנה של תחזית מזג ה אוויר ומסביר מדוע האחריות המונחת על כתפי החזאים כבדה כל כך . נושאים מר כזיים שמומלץ להדגיש בלימוד הפרק א . מאפייני האקלים הים תיכוני – רוב תלמידי ישראל מתגוררים בתחום אקלים זה , ומאפייניו ( המפורטים בעמוד 35 בספר הלימוד ) מוכרים להם מניסיונם . מאפייני האקלים הזה נחשבים נוחים לאדם למחיה , לגידול גידולים חקלאיים " ) ארץ זבת חלב ודבש "( ולפיתוח תיירות . מומלץ להשתמש במצגת האינטראקטיבית " אקלים ים תיכוני " כדי ללמד את מאפ ייני האקלים וכדי ללמוד ל קרוא קלימוגרף ; ב . מאפייני האקלים המדברי – תנאי האקלים המדברי קיצוניים ונוחים פחות לאדם . בפרק העוסק בנגב אנו מרחיבים בנושא ; . ג מאפייני האקלים המדברי למחצה – זהו אזור מעבר בין שני סוגי האקלים שהזכרנו . חשוב להתייחס לכך שקו הגשם 200 מ ילימטר נקבע כקו המפריד בין אקלים מדברי ( צחיח ) לאקלים ערבתי ( צחיח למחצה ) , כי באזורים צחיחים אי אפשר לגדל גידולי בעל – גידולים חקלאיים ללא השקיה ; ד . מאפייני המשקעים : ( א ) בישראל כמות המשקעים גדלה ככל שמצפינים ; ( ב ) בדרך כלל , ככל שהמקום גבוה יותר , כך כמות המשקעים בו גדולה יותר ; ( ג ) ככל שהאזור קרוב יותר לים התיכון , כך כמות המשקעים בו גדולה יותר ; . ה מאפייני הטמפרטורות : ( א ) בדרך כלל , ככל שהאזור גבוה יותר , כך הטמפרטורה הממוצעת בו נמוכה יותר ; ( ב ) ככל שהאזור קרוב יותר לים , כך הטמפרטורות בו מתונות יותר שב ל השפעתו הממתנת של הים ; . ו מיומנויות של קריא ה מפותב משקעים בו מפות טמפרטורה , ולימוד של המו יםנח " קו שווה גשם " ו " קו שווה טמפרטורה "; הקניית מיומנות של קריאת קלימוגרף . ע מדו על הדמיון בין מפות האקלים לקלימוגרף ועל ההבדלים ביניהם : . 1 המפות מציגות נתונים של אחד יממרכ בי האקלים : משקעים או טמפרטורות . ה קלימוגרף מציג א ת שני מרכיבי האקלים ההאל ; . 2 מפות האקלים אינן מפרטות את הממוצע בכל חודש ;

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר