עמוד:34

יחידה : 2 נושאים מרכזיים בגאוגרפיה של ישראל המטרות , לפי תכנית הלימודים : - יבינו מהם תבחינים לאזור ( Zoning ) ושעל פי תבחינים שונים תהיינה חלוקות אזוריות שונות - יכירו את המבנה הפיסי של ארץ ישראל - יזהו את רצועות האורך של ישראל – מישור החוף , שדרת ההר , בקע ים המלח - יזהו את הקשר בין מושגי אקלים בסיסיים לבין חלוקת ישראל לאזורי אקלים - יכירו הכרות ראשונית את מקורות המים של ישראל ויבינו כיצד תפוצתם מאפשרת חלוקת הארץ לאזורי מזרע וישימון / אזורים בהם יש מים זמינים / אזורים בהם המים במחסור - יסיקו לגבי הקשר בין תבחינים פיסיים לבין הדגם היישובי וצפיפות אוכלוסייה - יכירו מושגי יסוד בכלכלת ישראל – תחבורה , חקלאות , תעשייה , תיירות - יבינו את הקשר בין הדגם היישובי ו צפיפות האוכלוסייה לבין מיקום תשתיות ענפי הכלכלה העיקריים - יכירו את חלוקת הארץ לאזורי משנה וידעו למקם אותם על המפה יחידה : 1 מבוא המטרות , לפי תכנית הלימודים : - ידעו למקם את ישראל במפת העולם ומפת המזרח התיכון - יכירו את המושג ים גבול , אזור , תבחין בחלק זה חשוב שהתלמידים : . א יכירו את גבולות מדינת ישראל אתו מיקומה בעולם . חשוב לחבר אותם לאזור ארצות אגן הים התיכון , נושא ש למדו בכיתה , ה' ולהזכיר את ישראל כחלק מאזור המזרח התיכון – אזור ש עליו לא למדו בעבר , אך חשוב להזכירו כי הוא נושא מרכזי באקטואליה הישראלית . ( שימו לב – יש כמה הגדרות לתיחום אזור המזרח התיכון ואין צורך להיכנס לנושא מורכב זה . בכיתה ו ' יש להישאר בהכללה שישראל היא אחת ממדינות המזרח התיכון . לפי אחת ההגדרות המקובלות המדינות הנכללות באזור הן : ישראל , לבנון , סוריה , ירדן , עירק , מדינות חצי האי ערב , מצרים , טורקיה ואיראן ( . ב . יבינו את המושג " אזור – " שטח מסוים ( בעיר , במדינה , בכדור הארץ ) שיש לו מאפיין או כמה מאפיינים ייחודים משותפים , והוא נבדל מאזורים אחרים . אזור יכול להיות קטן או גדול . במדור " מדברים גאוגרפיה " מוסבר כיצד קובעים גבולות של אזורים – על פי תבחין ( קריטריון ) או כמה תבחינים , למשל מאפיינים פיז יים ( צורת הנוף ; גובה פני השטח ; האקלים ; הצמחיי ה הטבעית ) או תבחינים אנושיים ( גבולות מדיניים , פעילות אנושית , שפה , דת . ( בעמודים 16-17 פוגשים התלמידים לראשונה את דמויות המומחים שילוו אותם לאורך הספר . ב"מפגש" הראשון כל דמות מייצגת תבחין ומסבירה בקצרה מדוע חשוב להתבונן במרחב מנקודת המבט שהיא מייצגת . חשוב לנו להעניק לתלמידים משמעות ומטרה לעיסוק בחלוקת הארץ לפי התבחינים , ולכן קשרנו זאת למטרה כללית ורחבה " – פיתוח הארץ . " התבוננות במרחב מנקודת המבט של כל דמות ( המייצגת תבחין ) עשויה לקדם הבנה של פיתוח המרחב . בשלב מאוחר יותר בלמידה מודגש שמיזוג של כמה תבחינים מביא לפיתוח מיטבי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר