עמוד:23

ה . דיון דילמה על פי מילון ' רב מילים , ' דילמה היא מצב שבו חייבים לבחור בין שני דברים או בין שני כיווני פעולה , שהאחד מהם אינו טוב מהאחר . בלימודי הגאוגרפיה דילמה באה לידי ביטוי ב מפגש בין ערכים סותרים או בי ן השקפות עולם מנוגדות הקשורות ביחסי הגומלין שבין האדם למרחב . במקומות רבים ב ספר מופיעות דילמות . הנה כמה דוגמאות : - בעמוד 73 מוצגת התלבטות שקשורה באופי היישוב שבו אנשים מעדיפים לגור : אנחנו חוזרים לארץ בקרוב , אחרי 3 שנות שליחות בארגנטינה . ההורים שלי מתלבטים היכן נגור : אימא שלי מעדיפה את העיר , ואילו אבא שלי רוצה שנגור באזור כפרי . מה דעתכם ? - בעמוד 84 הדילמה מתמקדת בהצדקה ל יבוא חקלאי : נניח שי בוא של תוצרת חקלאית ממקומות שונים בעולם הוא זול מלגדל את אותה התוצרת בארץ . כיצד תמליצו לממשלה לנהוג ? האם תמליצו לה להעניק לחקלאים הטבות שונות כדי שימשיכו לגדל תוצרת מקומית , או תמליצו לייבא לארץ תוצרת חקלאית מחו " ל ? - בעמוד 153 התלמידים מוזמנים להתמודד עם הדילמה בנושא הטמנת פסולת שמובלת ממרכז הארץ אל אזור הנגב . אם תבחרו לעסוק בדילמה הז את תוכלו להיעזר גם במצגת דינמית שהוכנה במיוחד לנושא זה . תוכלו למצוא את המצגת באתר גאוגרפיה של מטח . רצוי כמובן לעודד עיסוק בדילמות שעולות בכיתה תוך כדי לימוד החומר ואינן מופיעות בספר . שיטת ההוראה- למידה שמתמקדת בדילמה נקראת " דיון- דילמה . " לפניכם הנחיות לפיתוח דיון בכיתה : א . ניהול שיחה במליאת הכיתה לבירור מהות הדילמה . בשיחה זו יש להעלות באופן ברור וחד- משמעי את השקפות העולם או את הערכים ה מתבטאים ב דילמה זו . . ב התלמידים מתחלקים לשלוש קבוצות דיון : . 1 קבוצה של תלמידים המצדדים בערך אחד ; . 2 קבוצה של תלמידים המצדדים בערך האחר ; . 3 קבוצה של תלמידים שלא החליטו החלטה משמעית-חד . בכל קבוצת דיון התלמידים מעלים את הנימוקים ה מבססים את עמדתם . ג . בסיום הלימוד של הפרק חשוב לחזור לסיעור המוחות המקורי , להרחיבו באמצעות הידע החדש שנלמד ולהשמיט את המיותר ואת המוטעה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר