עמוד:16

א . מיפוי טקסט וארגון ידע מיפוי טקסט הוא ביטוי חזותי ( למשל תרשים , סכמה או טבלה ) לרעיונות מילוליים , ו שימוש מושכל בשיטה זו מסייע לתלמידים לשחזר את הטקסט . המיפוי הוא אמצעי יעיל להבלטת היסודות העיקריים של התוכן וכלי מארגן וממקד . בהמשך המדריך למורה יש מיפוי של כל פרק . הדרך הפשוטה ביותר למפות טקסט היא באמצעות קריאת הכותרות של הפרק כרצף סיפורי אחד . קריאת הכותרות מאפשרת מבט- על על הנושא הנלמד , מעוררת סקרנות בנוגע לתוכן הפרק , ומאפשרת לשאול שאלות מוקד וכך להוביל את הדיון ו את הלמידה . מיפוי מושגים מושגים הם הגדרות מופשטות המכלילות בתוכן כמה פרטים בעלי מכנה משותף . הקניית המושגים מתבצעת באמצעות תהליכי חשיבה , למשל : א . הכללה : יצירת קשר בין מושגים חדשים למושגים כלליים יותר שהלומד כבר מכיר ( לדוגמה : אקלים ים תיכוני ; הים התיכון ) ; . ב הבחנה ( דיפרנציאציה : ( הגדרת המושג ביחס למושגים מוכרים אחרים ( לדוגמה : הבחנה בין אקלים ים תיכוני לאקלים צחיח ולאקלים צחיח למחצה ) ; . ג קביעת על-סדר ( -סופר אורדינציה : ( מושגים חדשים ו כלליים מוטמעים ומצטרפים למושגים מוכרים על ידי בניית מפת מושגים או תרשים ( להלן דוגמה ) . דרכי הוראה מומלצות בחרנו להציג לפניכם כמה דרכים להוראה של החומר הנלמד , בהתאם לסוגי הטקסטים והפעילויות ש בספר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר