עמוד:13

הנגב – יחסי הגומלין בין האדם למדבר הקו המנחה של פרק הנגב הוא הפער שבין חזון יישוב הנגב ( לפי בן-גוריון ) לעובדה ש ב שטח זה – כמחצית משטחה של מדינת ישראל – גרים רק כ שמונה אחוזים מהתושבים . פרק זה עוסק בשאלות כבדות משקל : ( א ) פיתוח הנגב עמד לנגד עיני הם של מקבלי ההחלטות בישראל . אם כן , מדוע הפיתוח אינו עומד בשאיפות החזון ? ( ב ) כיצד אפשר לפתח את האזור ובד בבד גם להשאיר את הנוף הייחודי בראשוניותו ? ( ג ) האם הנגב הוא " ה חצר האחורית" של המדינה – מקום המרוחק דיו מריכוזי אוכלוסייה ואפשר להטמין בו אשפה ולפתח בו תעשייה מזהמת ? התלמיד מקבל לידיו מידע עשיר כדי שיוכל לפתח על בסיסו דיונים מרתקים בשאלות אלו , אך כמובן ש הן אינן מקבלות מענה חד- משמעי בספר הלימוד . בקע ים המלח – ירידת מפלס ים המלח הסוגיה המרכזית בפרק היא ים המלח וירידת מפלס המים בו , הגורמים לכך וההשלכות שיש לירידת המפלס . הנושא מורכב מאוד מפני של ירידת המפלס יש שני גורמים עיקריים : שאיבת מים מהמקורות המובילים לים המלח לצו רכי שתייה והשקיה , וכן אידוי מוגבר כתוצאה מפעילות מפעלי ים המלח . ירידת המפלס גורמ ת נזקים , בעיקר היווצרות בולענים ונסיג ה של קו החוף . התלמידים מתבקשים להבין את מורכבות המערכת ולהיווכח ש שינוי במרכיב אחד גורם לעתים תוצאות בלתי צפויות במערכת כולה . כמו כן , התלמידים מתוודעים לדילמה – תועלת האדם אל מול הנזק שנגרם למערכת הטבעית – ודנים בה על בסיס המידע שבפרק . בסיום היחידה – עבודת חקר " האזור שלי " מטרתם של עמודים אלו היא לתמוך בלומדים ולחזק את היכול ת שלהם להתמודד עם ביצוע עבודת החקר הנדרשת לפי תכנית הלימודים . בעמודים אלו יש התייחסות לנושאים כגון כיצד קובעים מהו ה"אזור שלי" ו מהם שלבי החקר , וכן קישורים ל יחידות מידע דיגיטליות שונות שיכולות ל סייע בלמידה על ה"אזור שלי" ובביצוע עבודת החקר . יחידה 4 ירושלים – בין עבר לעתיד ב פרק שני חלקים עיקריים : החלק הראשון עוסק ב גאוגרפיה ההיסטורית של ירושלים . החלק השני עוסק בפניה של ירושלים כיום ו באתגרים העומדים בפתחה – כעיר בירה , כמטרופולין , כעיר ישנה -חדשה , כעיר קדושה וכ עיר הגדולה בישראל . כמובן , החלקים קשורים זה בזה – כדי להבין את מורכבותה של ירושלים היום , יש להבין את עברה . מ כיוון שאין להקיף הי סטוריה של 3 , 000 שנה ב עשרים עמודים , הפרק אינו עוסק בפרטי הפרטים אלא בתרומת ה העיקרית של כל תקופה לעיצוב ו של המרחב העירוני . ובכל זאת , ה סקירה של רצף התקופות ההיסטוריות עלול ה לה יות קשה לתלמיד ים מסוימים בכיתה . לכן אנו ממליצים ללוות את הלימוד באמצעות משימה קבוצתית ש בה כל קבוצה " מתמחה" בתקופ ה אחת ובהבנת השפעתה על העיר . פרקים אחר ים עוסקים באוכלוסיית העיר , ב תעסוקה בירושלים , במבנה העיר ובאתגרים שה עיר ניצבת בפניהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר