עמוד:12

ענפי ה כלכלה בפרק זה הדגש הוא על שני מוקדים . הראשון : סוגי הפעילות הכלכלית בישראל – תעשייה , חקלאות , תיירות ותחבורה . המוקד השני : פריסה של היקף הפעילות הכלכלית במרחב – גלעין ושוליים . במוקד " סוגי פעילות כלכלית " יכירו התלמידים את החקלאות בישראל – ענף כלכלי שיש לו שורשים ערכיים , וכן את תפרוסת החקלאות וייחודה ; את ענפי התעשייה בישראל ( תעשייה מסורתית ותעשייה עילית ) ופיזורם ; את ענף התיירות – מאפייניה ומוקדי הפעילות שלה ; את החשיבות הכלכלית שיש לפיתוח תחבורה ו סוגים שונים של תחבורה . בסיום סקירת הפעילות הכלכלית יילמדו המונחים " גלעין " ו " שוליים " . יחידה : 3 אדם וסביבה ב אזורי הארץ הראשיים , האזור שלי ב יחידה זו התלמידים חוקרים את המאפיינים הייחודים של ארבע ת האזורי ם הראשיים בארץ : מישור החוף , הנגב , רצועת ההר ו בקע ים המלח . בהתאם לתכנית ה לימוד , המפתח ללמידה של אזורי הארץ הוא לימוד האזורים דרך סוגי ות חשובות בהם . ביחידה ארבעה פרקים – פרק לכל אזור , וכן פרק מבוא . כל פרק נפתח ב"מבט-על " על האזור , ובו תיאור של המיקום , ה גבולות , מפה ו כמה מאפיינים עיקרי י ם . מיד לאחר מכן מוצגת הסוגיה ש הפרק עוסק בה . הפרקים ביחידה זו בנויים במטרה ל עודד חקר , והלומד בונה את הידע באופן פעיל . המידע מועבר בדרכים מגוונות ומ מגוון נקודות מבט . נקודות המבט מובאות באמצעות צוות " מומחים " המלווים את הספר ומוסרים מידע ה רלוונטי לתחום התמחותם . גם מקורות המידע ודרכי ההיצג מגוונים , וכל אל ו עוסקים , כאמור , ב סוגיה מרכזית אחת בכל אזור . מישור החוף – תחרות על שימושי קרקע מישור החוף הוא האזור הצפוף ביותר בישראל . מרבית תושבי המדינה מתגוררים בו , מרבית הפעילות הכלכלית מתקיימת בתחומו , והוא גם מרכז תרבות עיקרי . פרק זה מתמקד בעיקר ב תחרות על שימושי קרקע באזור צפוף זה . רצועת ההר – יחסי הגומלין בין אדם להר : הווה אל מול מסורתיות ומורשת רצועת ההר נמשכת בתוך גבולות ישראל מהרי אילת שבדרום ועד הרי הגליל העליון שבגבול לבנון בצפון . הפרק מחולק לשני תתי-פרקים : תת- הפרק הראשון עוסק בהרי יהודה ושומרון , ובו מודגמת מערכת הגומלין המסורתית בין האדם להר . תת- הפרק השני עוסק בגליל , ובו מודגמים יחסי אדם- הר בהווה . הפרק העוסק ב הרי יהודה ושומרון מתמקד בחקלאות מסורתית – חקלאות מדרגות . ה חלק העוסק בגליל מתמקד ב פיתוח מקורות תעסוקה באזור הררי ה נמצא בשוליים ואוכלוסייתו מגוונת . התלמידים נדרשים להכריע בסוגיות אל ו , והם מקבלים באמצעות צוות " המומחים " מידע על המבנה הפיז י של אזורי ם אל ו , על פסיפס התרבויות המאפיין את אזור ההר , על צורות ההתיישבות הייחודיות לו , ועל ההשפעה של כל אל ו על פיתוח האזור ב עבור תושבי ההר בעבר ובהווה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר