עמוד:64

. 1 שיחה בכיתה איזה רושם השאיר בכם השיר ? איזה רגש הוא עורר בכם ? . 2 לפניכם שלושה ביטויים שהמילה "איתן" מופיעה בהם : איתני הטבע – כוחות טבע גדולים וחזקים נחל איתן – נחל שמימיו זורמים כל ימות השנה איתן בדעתו – עומד בתוקף על דעתו , לא מתפשר מה לדעתכם המשמעות של שם התואר "איתן" לפי הביטויים הללו ? . 3 בבית השלישי בשיר נאמר על הברוש 3 פעמים שהוא "לבדו , " ואז נאמר עליו שהוא "איתן . " מה דעתכם על הצירוף הזה ? . 4 קראו שוב את הבית הראשון ואת הבית האחרון . א . העתיקו את שתי השורות שמדגישות את הניגוד בין הברוש לבין הכותב . ב . מול מה , לדעתכם , הכותב "נש בּ ר ו לֹ א יכ וֹ ? ל" האם מול פגעי מזג האוויר ? משהו אחר ? הסבירו . . 5 " ואני כּ מ וֹ תינ וֹ ק" - מה הקשר בין תינוק לבין מה שהדובר בשיר אומר על עצמו בבית האחרון ? . 6 מאיזו שורה בשיר אפשר להבין שהכותב רוצה לאמץ לעצמו חלק מהתכונות של הברוש ? כּ תבו במילים שלכם מה הוא מרגיש שחסר לו , ומה הוא היה רוצה ללמוד מהברוש . . 7 איזופוס , יותם ואהוד מנור כתבו על צמחים ובאמצעותם דיברו על בני אדם בכלל . לכל אחד מהצמחים שפגשתם בפרק הזה יש עוד תכונות אחרות . למשל : הקנה אינו רק גמיש – הוא גם צומח ליד מים . הזית אינו רק נוקשה , כפי שנזכר במשל של אזופוס – הוא גם עץ שנותן פירות , כפי שנזכר במשל יותם . הברוש אינו רק איתן – הוא גם עץ מחט . אבל התכונות האלו לא הוזכרו במשל ובשירים . הן לא עניינו את הכותבים . אולי הם יכתבו עליהן במשל אחר או בשיר אחר . א . בחרו בחיה או בצמח . עצמו את עיניכם ודמיינו אותם . נסו לראות בעיני הדמיון שלכם כמה שיותר פרטים הקשורים אליהם . תוכלו גם לחפש תמונה או סרטון ולהתבונן בהם . ב . כּ תבו באופן חופשי דברים שדמיינתם או ששמתם לב אליהם , זיכרונות שקשורים בחיה או בצמח , דברים שאתם אוהבים בהם , דברים שאתם מזדהים אתם וכן הלאה . ג . קראו את מה שכתבתם , שבו בשקט וחשבו : מכל מה שכתבתם על החיה או הצמח שלכם , מה הכי מושך את תשומת לבכם ? מה הכי מעניין אתכם ? אל תמהרו לענות , זה לוקח זמן . ד . כּ תבו שיר , סיפור או משל על הצמח או החיה שבחרתם מתוך נקודת המבט האישית שלכם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר