עמוד:32

הייתי מבני היורה | יצחק רבין שנות ילדותי , שהן מן השנים היפות ביותר שלי , קשורות בצריף גדול , שעמד בתוך בקעה מוקפת גבעות-חול . צריף זה היה אז בית-החינוך לילדי העובדים שבתל-אביב . [ ... ] הזכרתי את אליעזר שמאלי , וכאן עלי לציין כי ל וֹ , לאישיותו המחנכת , לשיעוריו הנפלאים , הייתה השפעה עצומה עליי ועל כל חבריי . הר בּ ה הר בּ ה דברים שלמדתי ממנו נשארו טבועים בי עד היום . הוא שהקנה לי , קודם כול , את התחושה לשטח . דבר זה נעשה בשיעוריו הנפלאים לטבע . את שיעורי הטבע למדנו לא בין כותלי הכיתה אלא בטבע עצמו . אליעזר שמאלי הוכיח לנו כי הטבע – הוא דבר חי , נושם , מד בּ ר . הוא לימד אותנו כיצד להביט בטבע , איך להבין אותו : מדוע צמח מסוים גדל דווקא במקום זה ולא אחר ; מדוע צמח אחד גדל על מדר וֹ ן בכיוון השמש , ואילו צמח אחר מחפש בקיץ דווקא את המסתור מן השמש . שיעורים אלה הטביעו עלי רושם עצום ; הם העניקו לי את התחושה לשטח הפתוח , ולאהבת הנוף וכל מה שקשור לארץ . אני נזכר בגינה שלנו . יחד עם אליעזר שמאלי עיבדנו גינת-ירק בחצר בית הספר . על גבי אתון הובלנו חמרה מתעלה סמוכה , כדי לטייב את אדמת-החול של החצר . זרענו סלק , צנוניות , גזר ... הגינה המס כּ נה – בּ ימות הגשמים היא תמיד הייתה מוצפת מים , ואנחנו היינו מביטים בה ממש בּ אבל . אהבנו את הצריף , אבל את הגינה שלנו אהבנו אולי יותר , והשקענו בה הר בּ ה טיפול ותקווה . הזכרתי את האתון שלנו . הוריו של אחד התלמידים מסרו לבית החינוך מתנה – אתון אפורה וקטנה . בנינו לה אורווה מיוחדת – צריף קטן עשוי לוחות דקים , וטיפלנו בה במסיר וּ ת רבה . תקופה מסוימת הייתי אני אחראי לטיפול באתון , והיה זה דווקא בעונת השיטפונות . אני זוכר איך כל בוקר הייתי רץ בגשם לבית הספר , ודבר ראשון שעשיתי – מיהרתי לאורווה , לראות מה שלום האתון , אם היא בריאה ושלמה , ואם לא טבעה בגשם . בוקר אחד הוצף הצריף כמעט עד החלונות , והלימודים בוטלו . ה"אורווה" של האתון נשטפה לגמרי , והאתון המסכנה כמעט טבעה . אז השתתפתי ב"מבצע" הראשון שלי – הצלת האתון . הוצאנו . 1 עבודה בקבוצות חשבו על ילדותו של אדם שגדל להיות מנהיג . ערכו דיון בקבוצה ובו שאלו שאלות שונות על ילדותו של יצחק רבין . כתבו במחברת את השאלות והמחשבות שהתעוררו בקבוצה ובסוף הפרק תוכלו לבדוק אם קיבלתם מענה לסקרנותכם . . 2 לפניכם דברים מתוך הקדמה שכתב יצחק רבין למהדורה מחודשת של הספר בּ ני הי וֹ רה . את הספר כתב אליעזר שמאלי , המורה של יצחק רבין , שכתב ספרים לילדים ולמבוגרים . הסיפור שבספר מבוסס על הכיתה שבה למד יצחק רבין בבית החינוך לילדי עובדים . יצחק רבין כתב את ההקדמה הזאת כשכבר היה רמטכ"ל . קראו את הקטע וחשבו האם אפשר למצוא בתיאור של הילד יצחק משהו שרומז למנהיג שיצמח ממנו ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר