עמוד:18

. 5 במהלך הסיפור הגיבור מכ וּ נה בכינויים שונים . א . מהם הכינויים ? ב . מתי הוא מכ וּ נה בכל אחד מהכינויים ? מדוע ? . 6 הרב בסיפור אומר לגיבור : "שאל ממנ וּ מחילה והחזר ל וֹ הדינר . " א . האם נהג הרב על-פי הלכות תשובה לרמב ) "ם עמ' (? 13 הסבירו . ב . מדוע צריך , לדעתכם , גם להחזיר את הגזלה או החוב וגם לבקש מחילה ? . 7 גיבור הסיפור אמר לעצמו : לית דין ולית דין . ביטוי זה בארמית , מתאר מצב שבו אין דין ( משפט ) ואין דיין ( שופט . ( כלומר , אין חוק ואין מי שיאכוף את החוק , וכל אדם יכול לעשות כרצונו . מדוע אמר גיבור הסיפור : " לית דין ולית דיין . דינר הגז וּ ל – כּ דינר הקנוי ? " . 8 שיחה בכיתה למי חשובה הסליחה ? חזרו לשאלה הפותחת של הפרק ( עמ' . ( 10 חשבו על האיש שמוחל בסופו של דבר לר' אלעזר , על דברי הרמב"ם , ועל התלאות שפקדו את גיבור הסיפור "הדינר הגז וּ . ל" מה דעתכם על השאלה הזו עכשיו ? . 9 התבוננו בתמונה שצייר הצייר איזידור קאופמן ובכיתוב שמעליה ( עמ' ( 16 וכתבו את ההתרשמות שלכם ממנה . אתם יכולים להיעזר בשאלות האלה : מתי והיכן מתרחש המתואר בציור ? מה מביעות פניהן של הדמויות ? מה לדעתכם הן חשות ברגעים אלה ? באילו גוונים השתמש הצייר ואיזו אוירה הם משרים ? שימו לב לילד המתבונן לעברכם בחלקה השמאלי של התמונה . מדוע לדעתכם הוא עושה זאת ? אוצר של מילים - פעילות מתוקשבת מילות ניגוד " אמרו לו : אף על פּ י כן מח וֹ ל ל וֹ שאדם גדול בתורה הוא " . אף על פי כן מציין ניגוד . בעברית יש עוד מילות ניגוד . שמות שהם ראשי תבות יש אנשים חשובים שקוראים להם בראשי התיבות של שמם . למשל : הרמ בּ ם ( רבי משה בן מימון , ( ר שׁ י ( רבי שלמה יצחקי . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר