עמוד:ט

הקשר לתכנית הלימודים על פי תכנית הלימודים יוקדשו לפרק זה 10 שעות . רעיונות והדגשים לאנרגיה יש מופעים שונים ( סוגי אנרגיה . ( אנרגיה יכולה להפוך מסוג אנרגיה אחד לסוג אנרגיה אחר ( המרת אנרגיה . ( אנרגיה יכולה לעבור מגוף לגוף ( מעבר אנרגיה . ( במערכות טכנולוגיות מתרחשים המרות אנרגיה ומעברי אנרגיה . ציוני דרך אנרגית תנועה הקשר בין אנרגיית תנועה של גופים לבין מהירותם ומסתם . — נוסחת אנרגיית תנועה : 2 ( מהירות במטרים לשנייה ) x ( מסה בק = (½ "ג אנרגיית תנועה ג' ) ול ) E = ½ mv 2 שימוש באנרגיית תנועה לצורכי האדם — המרות אנרגיה במערכות טכנולוגיות להפקת אנרגית תנועה — כלי תחבורה , טילים אנרגיית התנועה בתחבורה — דוגמאות : הנעה של סירת מפרש , תנועה של מכונית . אנרגיית התנועה בכביש — מרחק העצירה שווה למרחק התגובה + מרחק הבלימה . — מרחק התגובה כמרחק שעושה הרכב מרגע האבחנה בצורך לעצור ועד התחלת הבלימה ( בלחיצה על דוושת הבלם . ( — זמן התגובה כזמן העובר בין הזמן שבו מבחינים בצורך לבלום לבין התחלת הבלימה ( בלחיצה על דוושת הבלימה . ( — מרחק תגובה כתלוי במהירות הרכב ובגורמים כגון גיל , ערנות , השפעת אלכוהול וסמים . — מרחק הבלימה כמרחק העובר בין התחלת הבלימה עד לעצירה המוחלטת . — מרחק הבלימה כתלוי באנרגיית התנועה ובכוח החיכוך בין הצמיגים לבין הכביש . — כוח חיכוך כתלוי בגורמים כגון : מצב הכביש , שמן על הכביש , מצב הצמיגים . — כללי בטיחות לנהיגה בדרכים תוך שימוש בהנמקות ובמושגים פיזיקאליים : — שמירת מרחק מינימלי בין מכוניות בהתאם למרחק העצירה — האטה כאשר חיכוך הצמיגים בכביש קטן , לדוגמה : עקב שמן או מים על הכביש , הקפדה על איכות הצמיג , איכות הבלמים מטרות הלימוד . 1 התלמידים יבינו שלכל גוף הנמצא בתנועה יש אנרגיית תנועה ( אנרגיה קינטית . ( . 2 התלמידים יתארו המרות של אנרגיית תנועה לסוגי אנרגיה אחרים ( למשל לאנרגיה חשמלית , ( ולהיפך . . 3 התלמידים יסבירו שאנרגיית התנועה של גוף תלויה במסה שלו ובמהירות שלו . . 4 התלמידים יתארו את הדרכים לניצול אנרגיית התנועה לצרכינו , למשל , בתחנת כוח הידרואלקטרית . . 5 התלמידים יחשבו את מרחק העצירה של מכונית בהתאם למרחק התגובה של הנהג ולמרחק הבלימה של המכונית . הבהרות מתודיות במהלך הלמידה וההוראה של פרק זה חשוב לשים לב לנקודות הבאות : . 1 אנרגיית התנועה של גוף תלויה במסה ובמהירות שלו - תלמידים נוטים לחשוב שאנרגיית התנועה תלויה רק במהירות הגוף הנע . מומלץ לבדוק את הידע הקודם של התלמידים באמצעות השאלה : מי הגורמים המשפיעים על אנרגיית התנועה ? הניסויים לבדיקת הגורמים המשפיעים על אנרגיית התנועה , והדמיות כלי הרכב בכביש בהמשך הפרק , מסייעים לשרש תפיסה שגויה שלפיה אנרגיית התנועה תלויה רק במסה או רק במהירות . . 2 כאשר מהירותו של גוף גדלה , אנרגיית התנועה שלו גדלה בריבוע - תלמידים חושבים שהכפלת מהירותו של גוף מכפילה את אנרגיית התנועה שלו , אך למעשה אנרגיית התנועה שלו גדלה פי המהירות בריבוע . חשוב להבהיר לתלמידים כיצד קשר זה נובע מהנוסחה לחישוב אנרגיית התנועה ולתרגל עם התלמידים בעיות מילוליות בהקשר הזה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר