עמוד:ו

פרקי הלימוד - הקשר לתכנית הלימודים והבהרות מתודיות בחלק הזה יוצגו הנושאים מתכנית הלימודים ויפורטו הבהרות מתודיות לפרקי הספר . מידע זה נוסף להערות ולהארות המיועדות למורים וכתובות בשולי הדפים בספר הלימוד . מלבד המדריך למורה , אנו מציעים גם חומרי רקע רבים , חלקם נמצאים ברשת האינטרנט . בסוף הפירוט על כל פרק ופרק יש הפניות לפעילויות מתוקשבות שהן חלק אינטגרלי בתהליך הלמידה . פרק : 1 מבוא המושג אנרגיה הוא מופשט וקשה להבנה . פרק המבוא הוא הבסיס להבנת נושא מורכב זה , והוא עוסק במושגים הנזכרים שוב ושוב בכל פרקי הספר בהקשרים שונים . פרק זה מקשר בין מה שנלמד בשנים קודמות לבין היבטים נוספים הנלמדים בספר . דגש מיוחד הושם על הניסוי של ג'ול , שמוכיח כי סוגי האנרגיה השונים הם מופעים שונים של אותה מהות , והוא חשוב להבנה כי בתנאים מתאימים אפשר להמיר כל אנרגיה מסוג אחד לאנרגיה מסוג אחר . הפרק מניח את היסוד להבנת שאלות כמו מהי מהות האנרגיה , מה המשמעות של המרות ומעברי אנרגיה , ומדוע נושא האנרגיה עומד בימינו בראש סדר העדיפויות של מדינות רבות בעולם . הקשר לתכנית הלימודים על פי תכנית הלימודים יש להקדיש לפרק זה 6 שעות מתוך 60 השעות המיועדות לנושא האנרגיה . רעיונות והדגשים האדם מנצל אנרגיה לתועלתו כדי להתקיים , כדי להגביר את יכולתו וכדי לשפר את איכות חייו חוק שימור האנרגיה : כמות האנרגיה הכוללת במערכת מבודדת , שאינה מאפשרת מעבר אנרגיה בינה ובין סביבתה , נשמרת . ציוני דרך טכנולוגיות לקיום ולשיפור איכות החיים אנרגיה במערכות טכנולוגיות : המרות ומעברים — לדוגמה : קומקום חשמלי , מערכות למיזוג אוויר , תאורה , כלי תחבורה , מכונות בתעשייה , תקשורת . יחידות אנרגיה יחידות המידה של אנרגיה ויחסי הגודל ביניהן : ג' — ול — קלוריה — קילו–ואט שעה ( קוט"ש ) חוק שימור האנרגיה חוק שימור האנרגיה : במערכת מבודדת ( מערכת שאין לה אינטראקציה עם סביבתה ) כמות האנרגיה הכוללת אינה משתנה . מטרות הלימוד . 1 התלמידים ישתמשו במושגים הקשורים באנרגיה . . 2 התלמידים יישמו את חוק שימור האנרגיה בהמרות ובמעברי אנרגיה . . 3 התלמידים יסבירו את הצורך במדידת אנרגיה וביחידות אנרגיה ויישמו את השימוש בהן . . 4 התלמידים יחקרו תופעות של המרות אנרגיה באמצעות הניסוי של ג'ול . הבהרות מתודיות במהלך הלמידה וההוראה של פרק זה חשוב לשים לב לנקודות הבאות : . 1 אנרגיה היא מושג אחד ואינה אוסף של מושגים - תלמידים מחזיקים בתפיסה שאנרגיה אינה מושג אחד אלא אוסף של מושגים שבאמצעותם אנו מתארים תופעות שונות . הם נוטים לחשוב שסוגי האנרגיה השונים הם ישויות שונות . למשל , האמירה “ אנרגיית הגובה של גוף מומרת לאנרגיית תנועה שלו" עלולה להתפרש באופן מוטעה כאילו הישות המכונה אנרגיית גובה נעלמה ובמקומה מופיעה ישות חדשה המכונה אנרגיית תנועה . הכרת הניסוי של ג'ול וההתנסות בהדמיה ובסדרת הניסויים שבפרק מוכיחים כי בתנאים מתאימים אפשר להמיר כל סוג אנרגיה לחום . כל זה מוביל להבנה שכל סוגי האנרגיה הם מופעים שונים של אותה מהות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר