עמוד:ג

מבוא הספר פיזיקה וטכנולוגיה לכיתה ט עוסק בהיבטים פיזיקליים וטכנולוגיים של נושא האנרגיה . נושא האנרגיה הוא רב–תחומי ובדרך הוראתו באים לידי ביטוי היבטים מדעיים , הנדסיים–טכנולוגיים וסביבתיים . מדע הפיזיקה עוסק בחקר תופעות ותהליכים בסיסיים ביקום . המילה פיזיקה נגזרת מהמילה היוונית פיזיס , שפירושה טבע . הפיזיקה מנסה לענות על שאלות הקשורות לעולם הטבע הסובב אותנו , להבין את המציאות , ולנסח תיאוריות וחוקים המאפשרים לנבא את האופן שבו העולם מתנהל . הפיזיקאים מנסחים חוקים בסיסים שונים , כגון חוק הכבידה , חוק שימור האנרגיה , חוק שימור מסה , חוק אוהם ועוד . לצד הפיזיקה קיים תחום הנדסי–טכנולוגי הרותם את הידע המדעי לפתרון בעיות , ומיועד לתת מענה לצורכי האנושות על ידי בנייה של מוצרים וכלים שונים המשפרים את איכות החיים . המדע , ההנדסה והטכנולוגיה שלובים זה בזה ומתקיימות ביניהם השפעות הדדיות . טכנולוגיות חדשות מסייעות בחקר וביצירת ידע מדעי חדש . לדוגמה , הדמיות MRI ורנטגן מאפשרות לחקור את המבנה ואת הפעילות בתוך הגוף , והמידע המתקבל משפיע על תחום הרפואה . ידע מדעי בסיסי בפיזיקה מאפשר שיפור ושכלול של מוצרים לשימוש האדם , כגון דודי השמש המשמשים אותנו לחימום מים , תחנות כוח להפקת חשמל , וטלסקופים משוכללים לחקר החלל . אנרגיה מתגלה לעינינו כאשר מתרחש שינוי כלשהו בתופעות טבע או בתופעות מעשה ידי אדם . השינוי מתבטא בהמרות אנרגיה כשמתרחש שינוי בסוג האנרגיה , או במעברי אנרגיה כשאנרגיה מאותו הסוג עוברת מגוף לגוף או ממקום אחד למקום אחר . להבנה של נושא המרות האנרגיה יש חשיבות רבה עבורנו , בני האדם . אל כדור–הארץ מגיעה אנרגיית קרינה מן השמש בכמות שיכולה לספק את צורכי האדם למשך דורות רבים . האנרגיה הזאת מומרת בתהליכים טבעיים לסוגים רבים של אנרגיה , כגון אנרגיית התנועה של הרוח ושל הגלים , אנרגיה כימית בחומרי דלק ואנרגיה כימית ביצורים חיים . כדי שיותר אנרגיה תהיה זמינה לשימושנו , עלינו לפתח טכנולוגיות מתאימות שיאפשרו לנו להמיר סוגי אנרגיה שונים ביעילות ובעלויות סבירות , תוך כדי הקטנת הפגיעה באיכות הסביבה . ואכן , חקר נושא האנרגיה ופיתוח מקורות אנרגיה חלופיים נמצאים בראש סדר העדיפויות של מדינות רבות בעולם , המעניקות תקציבי מחקר ופיתוח למדענים ולמהנדסים העוסקים בנושא . הספר פיזיקה וטכנולוגיה לכיתה ט מעמיק בנושא האנרגיה על כל סוגיה ובדרכים שהיא באה לידי ביטוי בתופעות שונות . הספר מרחיב את ההיבט הכמותי של האנרגיה , את הייצוג שלה באמצעות גרפים ונוסחאות ועוסק בחישובי אנרגיה . הספר מציג ומנתח פיתוחים הנדסיים–טכנולוגיים קיימים , מעודד הפעלה של תלמידים וכן מציג פתרון בעיות באמצעות פיתוחים הנדסיים–טכנולוגים המסתמכים על עקרונות מדעיים . לדוגמה : ניצול אנרגיית הגובה להפעלת תחנת קמח או להפעלת תחנת חשמל הידרואלקטרית , תכנון ובניית רכבת הרים ומכונית רקטית , דרכים להתייעלות אנרגטית ועוד . ספר זה מעמיק את הידע של התלמידים בתחום האנרגיה בהיבטים הבאים : א . היכרות לעומק עם סוגי האנרגיה . ב . העמקת ההיבט הכמותי של נושא האנרגיה , כולל ייצוג באמצעות גרפים , נוסחאות וחישובים . ג . התנסות בביצוע חקר מדעי על תופעות הקשורות באנרגיה . ד . שילוב מיומנויות - חקר מדעי , פתרון בעיות וחשיבה מסדר גבוה . ה . הכרת יישומים טכנולוגיים בפיזיקה , ניתוח של מערכות טכנולוגיות ויישום של תהליך התיכון . חומרי הלימוד להלן חומרי הלימוד הנכללים ביחידת הלימוד פיזיקה וטכנולוגיה לכיתה ט : ספר הלימוד - הספר כולל מידע , פעילויות , ניסויים , ניתוח קטעי מידע מדעיים והפניות לרשת האינטרנט . ספר הלימוד הדיגיטלי באתר כותר , מבית מטח - ) www . school . kotar . co . il ( בגרסה הדיגיטלית של ספר הלימוד מוטמעות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר