עמוד:11

א . מצבי כפל ( עמודים ( 5-17 היחידה הראשונה בפרק עוסקת במצבי כפל – הכוללים קבוצות שוות בלבד . הסיבה לעיסוק במצבי כפל לפני לימוד תרגיל הכפל עצמו היא שמצבי כפל שונים ממצבי חיבור שהתלמידים מכירים מכיתה א , ומרכיביהם אינם פשוטים להבנה . הנה כמה נקודות קושי : - בניגוד לחיבור , שבו לשני החלקים אותו תפקיד , בכפל הגורמים אינם סימטריים , ולכל אחד מהם יש תפקיד אחר . - אחד הגורמים בתרגיל כפל מבטא את מספר הקבוצות ( ולא עצמים בודדים , כפי שקורה בחיבור . ( - הגורם האחר בתרגיל כפל מבוטא במספר אחד , אך למעשה מייצג יחס או כלל התאמה בין שני סוגי עצמים ( לדוגמה , כתמים וחיפושיות , פרחים וכדים ועוד . ( - השפה היומיומית הקשורה למבנה הכפלי קשה להבנה . לדוגמה , הביטויים " כמה ספרים יש על כל מדף ” ? לעומת " כמה ספרים יש על כל המדפים ” ? נשמעים דומים , והתלמידים עלולים לבלבל ביניהם . ביחידה זו עוסקים בבנייה וזיהוי של מצבי כפל ובתיעוד שלהם בתבנית כפל . עמוד 5 בעמוד זה יש פעילויות המשך לציור הפתיחה , והן מבוססות על הרעיון שבחנות של דידי כל הקבוצות שוות בגודלן ואילו בחנות של מיקי אין המצב כך . בפעילות 1 על התלמידים להדביק בדוכן של דידי מדבקות של קופסאות שבכולן אותה כמות של משמשים , ואילו בדוכן של מיקי צריך להדביק קופסאות עם כמויות שונות של משמשים ( אפשר שבחלק מהן תהיה אותה כמות , אך לא בכולן . ( שימו לב שבפעילות זו משתמשים רק במדבקות של המשמשים . במדבקות של הפרות הנוספים ישתמשו התלמידים בפעילות שבעמוד . 32 בפעילות 2 באופן דומה לפעילות , 1 הזר שקנה דידי הוא זר א ( שבו יש כמות שווה של פרחים מכל צבע : ( . 2 דּ ידי וּ מיקי קנ וּ זרים : איזה זר לדע תּ כם קנה דּ ידי ? דּ יון הסבירו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר