עמוד:11

דרך אחרת היא לנסות להציב מספרים ולבדוק אם קיבלנו תרגיל נכון , למשל אם נכתוב במשבצת 5 נקבל . 5 + 5 = 8 התרגיל אינו פתור נכון ולכן נחפש מספר אחר שיתאים . אפשר גם לפתור על ידי ניתוח המספרים : 8 הוא השלם ו 5 - הוא אחד החלקים , לכן המספר החסר הוא החלק האחר ואפשר למצוא אותו בעזרת תרגיל החיסור . 8 - 5 = 3 דרך זו תילמד בצורה מסודרת בהמשך הפרק , אך תלמידים מתקדמים יוכלו להבינה ולהשתמש בה כבר עכשיו . תלמידים רבים עלולים לטעות ולכתוב 13 במשבצת המסומנת , תלמידים אלה חיברו בטעות את . 5 - ו 8 כדי להסביר את הטעות , אפשר להסתיר את המספר 8 ולשאול " איזה תרגיל מתאים למשבצת הזו " ? התרגיל המתאים , לפי מה שכתבו , הוא . 5 + 13 האם ? 5 + 13 = 8 מובן שלא . אם כך , 5 ועוד מה שווה ? 8 בפעילויות 8-9 מחברים או מחסרים פעמיים 5 ממספר נתון . תלמידים אחדים ישימו לב שהמספר המתקבל בסוף גדול ( או קטן ) ב 10 - מהמספר שהתחלנו ממנו , כלומר לחבר פעמיים 5 זה כמו לחבר . 10 לחסר פעמיים 5 זה כמו לחסר . 10 שאלה להרחבה : מה יקרה אם בשלב הראשון נחבר 5 ובשלב השני נחסר 5 ( או להפך (? סעיף ד הוא סעיף את גּ ר משום שהמספר הנתון הוא המספר השני בשרשרת ולא הראשון . התלמידים עדיין לא למדו לפתור משוואות שחסר בהן המספר הראשון , ולכן דרך הפתרון כאן מבוססת על נסייה וטעייה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר