עמוד:10

ניתוח זה של תפקידי המספרים בתרגיל חשוב מאוד להבנה של משמעות פעולות החיבור והחיסור ושל הקשר ביניהן . ביחידה ד : משוואות , בהמשך הפרק , מתבססים על ניתוח נכון של השלם והחלקים לפתרון משוואות . ניתוח זה משמש גם לפתרון שאלות מילוליות . בפעילות 6 התלמידים כותבים בעיה מתאימה לאחד התרגילים . כאשר התלמידים מנסחים בעצמם בעיות מילוליות על פי תרגיל , הם מפתחים יכולות לשוניות שונות , מחזקים את הבנת משמעות הפעולות ומשפרים את היכולת לפתור בעיות מילוליות . כדאי להזמין תלמידים להקריא את הבעיות שכתבו ולנתח אותן עם הכיתה כולה : - מה השלם בבעיה ? - מהם החלקים ? - על מה שואלים ? - מהם השלם והחלקים בתרגיל ? - האם התרגיל מתאים לבעיה ? תלמידים מתקשים יכולים להיצמד לסיפור הגמדים וערוגות הפרחים . אפשר גם להציע להם לצייר בהתחלה ציור המתאים לתרגיל שבחרו , ואחר כך לתאר את הציור במילים . לדוגמה : בערוגה היו 13 פרחים . הגמד קטף 8 פרחים . כמה פרחים נשארו בערוגה ? תלמידים המתקשים לכתוב בעיה במקום המיועד לכך בספר יכולים לכתוב במחברת . מומלץ להציע לכל התלמידים לכתוב עוד בעיות במחברת . בפעילות 7 משלימים מספרים בטבלת חיבור . התלמידים הכירו לראשונה את טבלאות החיבור בכיתה א . את המספרים החסרים בשוליים של הלוח אפשר להשלים בעזרת ניסוח משוואה מתאימה או בדרך של נסייה וטעייה , לדוגמה : כדי למצוא את המספר המתאים למשבצת המסומנת אפשר לפתור את המשוואה : . 5 + __ = 8 תלמידים רבים יודעים להשלים את המשוואה מתוך הכרת התרגיל . 5 + 3 = 8 תלמידים אחרים פותרים את המשוואה על ידי ייצוג המספר הראשון ( 5 ) בציור או בערוגה ובדיקה מה צריך להוסיף לו כדי להגיע לתוצאה . ( 8 )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר