עמוד:12

פעילות נוספת מומלצת כותבים משוואת חיבור שבה נתון רק המספר הראשון של התרגיל , לדוגמה : . 9 + __ = __ דיון - אם רוצים שהתוצאה תהיה , 15 איזה מספר צריך לכתוב במקום השני בתרגיל ? - אם רוצים שהתוצאה תהיה גדולה מ , 15 - אילו מספרים אפשר לכתוב במקום השני בתרגיל ? - אם רוצים שהתוצאה תהיה קטנה מ , 15 - אילו מספרים אפשר לכתוב במקום השני בתרגיל ? בפעילות 11 ( עמוד , ( 14 כמו בפעילות 9 ( עמוד , ( 14 התלמידים משלימים משוואות שחסרים בהן שני מספרים מתוך מאגר מספרים נתון . הפעילות כאן קלה יותר מזו שבפעילות , 9 מאחר שבכל סעיף נתונים 4 מספרים בלבד שיש לשבץ ב 4 - מקומות , ואפשר לפתור זאת על ידי נסייה וטעייה . יחד עם זאת , כדאי לעודד את התלמידים להפעיל שיקולי דעת . לדוגמה , בסעיף א אפשר לשאול : האם כדאי להוסיף ל 15 - מספר גדול או קטן יחסית מבין המספרים הנתונים , כדי לקבל תוצאה שהיא אחד המספרים הנתונים ? בפעילות 12 המסומנת כפעילות אתגר , יש לפתור תרגילים ומשוואות , כך שתוצאת תרגיל החיבור של כל שני מספרים סמוכים תהיה כתובה בלבנה שמעליהם . בחלק מהסעיפים יש לשים לב באיזה מקום אפשר למצוא ישירות מהו המספר החסר ( לדוגמה , בסעיף ב , בצד ימין של השורה התחתונה , ( ובאילו מקומות אי - אפשר למצוא ישירות ( לדוגמה , בסעיף ב , בצד שמאל של השורה התחתונה . ( כדאי לדון בכך עם התלמידים . בפעילות 13 ( עמוד ( 17 על התלמידים לכתוב תרגילי שרשרת המתאימים לתיאור מצב של משחק כרטיסים , ולפתור אותם . יש לשים לב להתאמה , המובנת אינטואיטיבית לילדים , שהפסד של כרטיסים מתאים לפעולת חיסור ורווח של כרטיסים מתאים לפעולת חיבור . אפשר לדון במקרה של חגי – האם יש צורך לחשב את כל שלבי הביניים של התרגיל כדי לדעת מה תהיה התוצאה ? במקרה זה , מאחר שחגי הפסיד והרוויח אותו מספר כרטיסים , הרי שנשארה לו בסוף אותה כמות כרטיסים שהייתה לו בהתחלה . אפשר גם לבקש מהתלמידים שיתארו מצבים דומים נוספים ויכתבו תרגילים המתאימים להם . לביא הרויח מיכל הפסידה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר