עמוד:12

מבקשים מהתלמידים לכתוב טיוטה שנייה בעקבות המהלך . להלן דוגמה לטיוטה שנייה על הטקסט הראשון שהוצג לעיל ( מודגשות התוספות שנוספו על הטיוטה הראשונה ונראות המחיקות . ( שביל ישראל הוא שביל הליכה לאורך כל אורכה של מדינת ישראל , מקיבוץ דן בצפון ועד אילת . אורכו '' ק 940–כ מ ולאורך השביל ניתן לראות סימון בצבעי לבן כחול כתום כאשר הלבן מופיע למעלה זה סימן שאתם הולכים מצפונה וכאשר הכתום מופיע למעלה סימן שאתם הולכים לכיוון דרום . זהו הקטע 27-ה בשביל ישראל מהוד השרון עד למזור אורכו מ"ק 20-כ וזמן ההליכה המשוער 5-כ שעות . בשביל מספר אתרים : בהתחלה השביל עובר דרך תחנת קמח ובית הבטון הראשון שנבנה בארץ . בית הבטון הוא מבנה בצבע אפור בעל שתי קומות , עם חלונות בצורת קשתות . מה שמייחד את המבנה הזה הוא הראשוניות שלו - זהו המבנה הראשון שנבנה בארץ כולו מבטון . בית הבטון הוקם בשנים 1912-1913 ושימש כבית משאבות ) פעלו בתוכו משאבות אשר שאבו מים היישר מנחל הירקון ושימשו להשקיית הפרדסים הסמוכים לירקון . ) המבנה נשמר היטב במהלך מאה השנים האחרונות . משם עוברים ליד כפר הבפטיסטים ) ישוב של הקהילה הנוצרית הבפסיסטית . ) משם עוקפים את הגן הלאומי מקורות הירקון . בדרך ניתן לראות את הפילבוקס ) עמדת שמירה שנבנתה על-ידי הבריטים כשהם שלטו בארץ שממנה הגנו שהגנה על גשר הרכבת . ) בהמשך הדרך רואים את בריכת הנופרים , בריכה טבעית יפיפייה בה גדל צמח המים הנופר הצהוב . מימינו נמצא מבצר אנטיפטריס . אנטיפטריס הייתה עיר רומית שהקים הורדוס . משם חולפים על פני תחנת הרכבת של ראש העין ) לא פעילה . ) מכאן הולכים דרומה במקביל לכביש 6 עד שחוצים ליד העיר החרדית אלעד ומשם מגיעים למזוליאום , מבנה קבר מפואר והמבנה הרומי היחיד בארץ ששרד בשלמותו . מבררים עם התלמידים מהו המידע שנבחר להישמר בדוגמת הטיוטה , ומדוע דווקא מידע זה . שואלים את התלמידים איך השכיל הכותב לשלב את המידע ממקור המידע כך שהטקסט שנוצר הוא לכיד . במקרה שלפנינו הכותב עשה זאת על-ידי פירוט בתוך תיאור המסלול ובאמצעות אזכורים כמו : "המבנה הזה" וסוגריים לפירוט נוסף ( פעלו בתוכו משאבות אשר שאבו מים היישר מנחל הירקון ושימשו להשקיית הפרדסים הסמוכים לירקון . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר