עמוד:15

הסיבוך : המספר גנב את האולר , בסוף הפרק השני . השיא : המספר אינו מצליח להשיב למלמד , בפרק ה , הפסקה הראשונה בעמ' . 29 המפנה : המספר משליך את האולר לבאר . התרה : ההיטהרות של המספר מחטאו , בשתי הפסקות האחרונות של הסיפור . התלמידים יכולים , אך אינם נדרשים , להשתמש במונחים האלו . החלוקה שיערכו תשקף את הבנת ההתפתחות של עלילת הסיפור . בזוגות דנים ברצף העלילה של הסיפור , מחליטים יחד מהו רגע השיא בסיפור ומנמקים את ההחלטה . במליאה דנים באפשרויות השונות שהוצעו לרגע השיא בסיפור , ובודקים אותן תוך קריאה חוזרת של קטעים רלוונטיים בסיפור . ייתכנו חילוקי דעות לגבי השיא , וחשוב לתת לגיטימציה לאפשרויות שונות , בתנאי שהן מגובות בהנמקה רלוונטית . ייחודו של סגנון הכתיבה של היוצר אחרי ששוחחנו עם התלמידים על האירועים בסיפור , אפשר לגשת ולהתבונן בהיבטים נוספים של היצירה - סגנון הכתיבה של שלום עליכם , כפי שהוא מיוצג בסיפור " האולר . " כדי לעמוד על הסגנון המיוחד של הסופר שלום עליכם , אנחנו מציעים לקרוא יחד קטעים מתוך הפרק הראשון בסיפור ולהדגים בהם אמצעים שונים היוצרים את הסגנון : הומור , הגזמה , כתיבה בגוף ראשון , פנייה אל הקוראים , עירוב משלבים , חזרות . להלן דוגמות מתוך הפרק : הומור : המורה ( מלמד ) בחדר נקרא "מוטי מלאך המוות , " "אבא משפר לי את מצב הרוח בכמה סטירות לחי , " ועוד . הגזמה : "אוי , אהבתי אותו , את האולר שלי , " ! "בודד כיתום , " "אין רגע חופשי , אין קורט שמחה . " ... כתיבה בגוף ראשון : כל הסיפור מסופר בגוף ראשון . פנייה אל הקוראים : "שמעו ילדים ואספר לכם , " ... "אתם רוצים לדעת איך קיבלתי " ? עירוב משלבים : משלב יום-יומי - "מה הוא כועס כל כך , " ? "ושחבריי ידעו להם . " ! משלב גבוה - "בודד כיתום , " "רכון על ספר , " "טורחת באפיית החלה . " חזרות : ... " להשחיז את האולר , להשחיז , להשחיז , " " אוי , אהבתי אותו , את האולר שלי ! אוי , אהבתי אותו , " ! "בודד , בודד לנפשי בעולם כולו . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר