עמוד:11

העשרת אוצר המילים הסיפור כתוב בעירוב של משלבי לשון , ויש בו לא מעט מילים וביטויים שאינם מוכרים לרוב התלמידים . התלמידים הבוחרים במסלול של קריאה עצמית מוזמנים לסמן את המילים הקשות להם ולנסות לברר את פירושיהן בעזרת עמיתים או בעזרת מילון . התלמידים שבחרו בקריאה עם תיווך יבררו את פירושי המילים הקשות בסיוע המורה . אפשר ליצור מילון לסיפור - לחלק את הסיפור לכמה קטעים , להציע לקבוצות של תלמידים לבחור 5 עד 10 מילים , להציג אותן בתוך המשפטים שהופיעו בהם , לציין את הפירוש , ולכתוב על סמך מה פירשו . הפעילות מאפשרת לילדים להתנסות , הלכה למעשה , באיתור משמעות של מילים קשות ובכתיבת הסברים . להלן דוגמות להתמודדות עם מילים קשות : . 1 " שלפתי פס פלדה מן הקרינולינה של אימא , ותקעתי אותו באמנות רבה בידית עץ" ( בסיפור עמ' . ( 19 במקרה הזה אנחנו מבינים שמדובר בשם עצם , חפץ כלשהו של אמו של המספר , ולא חשוב להמשך הקריאה לדעת בדיוק מהו . כדאי להציע לילדים לסמן או לציין לעצמם את המילה "קרינולינה , " ובהמשך לבדוק אם יש חובה לפרש אותה או אפשר לוותר על הפירוש ולהמשיך בקריאה . אין במילה רמז לשוני להיאחז בו ולשער את הפירוש , ולכן מי שבכל מקרה מעוניינים להבין את פירוש המילה יאתרו אותה במילון . 2 " אבל קיבלתי במהרה אולר אחר , אולר ממשי , אמתי . ידית עץ עגלגלה , כרסתנית , דומה לחבית , עם להב גבנוני , שנפתח ונסגר" ( בסיפור עמ' . ( 20 המילה כרסתנית , אינה מוכרת לתלמידים , אך אפשר לראות רמז למשמעות שלה הן בתיאורים הנוספים של הידית ( עגלגלה , דומה לחבית ) והן במילה עצמה , הנגזרת מן המילה כרס ) בטן . ) המילה גבנוני מקבילה מבחינת תפקידה הלשוני למילה כרסתנית ( שמות תואר , ( אלא שכאן אין רמזים נוספים , כפי שהיו לנו במקרה הקודם . הרמז היחיד העומד לרשותנו - הקשר שלה אל המילים גב וגבנון . ייתכן שהתלמידים ייאלצו להסתייע במילון כדי להבין שגבנוני הוא בעל בליטה מעוגלת , כמו גב . במליאה מבקשים מהתלמידים לקרוא את הפרק שעוסקים בו ( או להאזין לקריאה של המורה . ( בקבוצות מבקשים מהתלמידים לבחור 8-5 מילים מתוך הקטע שקראו , למצוא את הפירוש בעזרת ההקשר או המילון , ואחר כך להכין דף הסבר עם המילים . כך יוכן דף הסבר כיתתי למילים קשות . מילים אחדות יוסברו במליאה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר