עמוד:10

הדברים מזווית המבט ודרך העיניים שלו . רצוי להתייחס למשמעות הלשונית של כתיבה בגוף ראשון ( פעלים בגוף ראשון , מילים שמביעות תחושות וכו . ( ' הכתיבה יכולה להיעשות בסביבה שיתופית , כגון : בלוג כיתתי או גוגל דוקס . פעילות כתיבה בסביבה שיתופית תאפשר לתלמידים לקרוא את הטקסטים שכתבו חבריהם , וכך לקבל תמונה מגוונת . הצעות לשילוב רכיבים חזותיים בכתיבה האוריינות במאה 21-ה מדגישה את הטקסט הרב-ייצוגי , שבו משולבים רכיבים חזותיים מגוונים לצד הטקסט המילולי . ברוח זו אנו מציעים שהתלמידים ישלבו בכתיבה שלהם רכיבים כאלו על פי בחירתם , כגון : איור , קומיקס , תמונה או תצלום מתאימים ( דמות הילד / האב , מראה הבית , ( רצף תמונות ( פוטו סטורי . ( ייתכן שיהיו תלמידים שיוכלו וירצו להביע את הנושאים הנ"ל באיור או באמצעי חזותי אחר במקום כתיבה , ורצוי לאפשר להם לעשות כך , ובלבד שהתוצר שלהם יישען על הכתוב בסיפור , והם יוכלו להסביר אותו . לדוגמה : יכול להיות איור של דמות המספר ( אף שאינו מתואר בסיפור , ( של דמות האב או של האם ( ובמקרה כזה אפשר למצוא בסיפור תיאור שלהם , ( וכן איור של אחד האולרים המתוארים בסיפור . לכל איור נבחר צריך להיות הסבר למה דווקא הוא נבחר , למה דווקא הוא מתאים למתואר במילים בסיפור . עפ"י החוקרים ווטרס ורובמן ( 2000 ) ייצוג גרפי של סיפור ( כמו איור ) תורם להבנה עמוקה יותר של הטקסט . לצורך בחירת ייצוגים גרפיים לסיפור מומלץ להתבונן שוב בציוריו של יחיאל אופנר ובתמונות מן העיירה היהודית ) http : // www . yoffner . com ( דוגמות לכתיבה יצירתית במהלך קריאת הסיפור מבקשים מהתלמידים לכתוב על אחד הנושאים האלה : . 1 תיאור המספר ( על פי המעשים שלו , המחשבות שלו , מה שהוא אומר , וכן הקשרים שלו עם הוריו , עם האורח ועם הרבי ב "חדר ( " . 2 תיאור חלום של המספר , שקשור לגניבת האולר ( מתי הוא חולם ? את מי הוא פוגש ? מה קורה בחלום שלו ? מה הוא חושב אחרי שהוא מקיץ (? . 3 סוף הסיפור : תיאור המחשבות של המספר למראה האולר החדש והמשוכלל שהביא אחד הילדים ב"חדר" החדש שלו ( תיאור האולר , הרגשות של המספר , המאבק הפנימי המתחולל בנפשו , מה הוא אומר או עושה (?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר