עמוד:8

קריאת הסיפור כאמור , הסיפור נכתב בשנת 1886 ותורגם לפני עשרות שנים , ולכן השפה שלו רחוקה מאוד משפת הילדים היום . יש בסיפור מילים , שמות , כינויים וביטויים שהתלמידים יתקשו להבינם . לפיכך חלק מן התלמידים יפיקו תועלת מתיווך במהלך הקריאה באמצעות קריאה בקול של המורה . מוצע לאפשר לתלמידים לבחור בין שלושה אופני קריאה או להתאים את האופן לתלמידים בהתאם ליכולת הקריאה העצמאית שלהם : א קריאה עצמית ב . האזנה לקריאת המורה - סיפור בהמשכים ג . שילוב של קריאה עצמית והאזנה אפשר להציע לתלמידים הזקוקים לכך פעילות קצרה אחרי סיום הקריאה של כל פרק , שמטרתה תיאור או שחזור הפרק לשם הבהרת הכתוב . פעילות כזו יכולה לסייע לתלמידים בהבהרת התוכן ולאפשר למורה לעמוד על מידת ההבנה של התלמידים . להלן כמה הצעות ( הפעילויות המוצעות יכולות להתאים גם כפעילות כיתתית , על פי שיקול דעתה של המורה . ( בסיום קריאת כל הפרקים חשוב לערוך שחזור ורישום של רצף העלילה לשם יצירת תמונה שלמה של הסיפור שנקרא בחלקים . מוצע להכין עם התלמידים את רצף האירועים של כל פרק בנפרד , ואחר כך ליצור את הרצף השלם של הסיפור כולו . את הרצף כדאי להציג על הלוח בהסתמך על דברי התלמידים . אפשר להכין קו רצף אופקי ולסמן לידו את האירועים לפי הסדר בסיפור . למתקשים אפשר להציע אירועים על-גבי רצועות קרטון ולבקשם שיסדרו את הרצועות לפי הסדר בסיפור . בהצעה הזו המורה היא שנותנת את השם לכל אירוע , והתלמידים מתבקשים רק לציין את סדר האירועים על פי הסיפור ( המורה יכולה לסייע בארגון רצף הרצועות בהתאם לצורך . ( דוגמות לפעילויות במהלך קריאת הסיפור דוגמה לפעילות אחרי קריאה של פרק ב - זיהוי רצף האירועים הערה : לחלק מהתלמידים יכול להיות קושי באיתור או בזיהוי של קטע בסיפור כאירוע . הפעילות הבאה יכולה להקל עליהם לזהות אירועים ולראות את הרצף שלהם . סדרו את המשפטים על פי הרצף בסיפור : - הכרזה על "הולדת" אולר נוסף - דייר חדש בבית המשפחה - הילד רוצה לשמוע את הסיפורים של הר הרץ - אבא שלו מגרש אותו מחדר האורחים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר