עמוד:7

שלב ראשון הרחבת ידע העולם על התקופה ועל התרבות ספרות , במיוחד ספרות ריאליסטית , משקפת את המציאות . עלילת הסיפור "האולר" מתרחשת לפני 130-כ שנה במזרח אירופה . חיי הילד , הסביבה ומוסדות החינוך המתוארים בסיפור זרים מאוד לעולמם של התלמידים בימינו . ההבנה שמדובר בתקופה אחרת , שונה מאוד , חשובה להבנת מהלכי הסיפור . לכן אנו מציעים להתחיל בקריאה של העמוד הראשון , ולאחריה לקיים כמה פעילויות שמטרתן להבהיר לתלמידים מהי התקופה שבה נכתב הסיפור . הקריאה של העמוד הראשון ותחילת העמוד השני ( עד המילים "אוי ואבוי לי ( " יכולה להיות קריאה עצמית שקטה של התלמידים ( בקריאה עצמית יחושו ביתר שאת את הזרות של הסביבה ושל התקופה , ( או קריאה בקול של המורה ( שעשויה להקל על התלמידים את הבנת הטקסט . ( במליאה מזמינים את התלמידים לקרוא בעצמם את העמוד הראשון ואת תחילת העמוד השני ולחשוב תוך כדי קריאה אם לדעתם הסיפור מתרחש בימינו , ולפי מה אפשר לדעת . לאחר הקריאה דנים : מתוך הקטע שקראנו , מה אפשר לדעת או לשער על התקופה ועל המקום שהסיפור מתרחש בו ? מסבירים על התקופה : הסיפור נכתב לפני 130-כ שנה ביידיש , במזרח אירופה , שם הייתה קהילה יהודית גדולה ( מדינת ישראל טרם קמה אז . ( באותה התקופה הבנים למדו ב"חדר" בעיקר לימודי קודש , הם דיברו יידיש וחיו אורח חיים דתי . אפשר להקרין סרטון נדיר משנת 1931 שמראה איך נראתה עיירה יהודית גדולה ( מקישים - גוגל , עיירה יהודית , צילומי וידאו נדירים ועתיקים מעיירה יהודית בפולין שלפני השואה . ( אפשר לשאול את הילדים מה הם יכולים להגיד על החיים בעיירה היהודית , במה הם שונים מהחיים שלנו כיום ( משימת צפייה . ( מקרינים לתלמידים ציור ותמונה של ה"חדר" ומתארים אותן : - מתוך האתר של יחיאל אופנר http : // www . yoffner . com לוחצים בצד ימין על 'ציורי העיירה היהודית' ומתמקדים בציור "המלמד בחיידר ; " מקלידים בגוגל תמונות את הערך "עיירה יהודית" ומקרינים לתלמידים את התמונה של ה"חדר" ( למשל , שורה חמישית תמונה ימנית . ( - מתארים את הציור והתמונה : מראה ה"חדר , " מראהו של ה"מלמד" , המראה והלבוש של הילדים . צורת הישיבה ב"חדר . " מה אפשר ללמוד מהם על האווירה ששררה ב"חדר ? " כדאי להפנות את התלמידים לאלבומי תמונות משפחתיים או לסיפורים משפחתיים השופכים אור על התקופה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר