עמוד:121

למתעניינים 60 תלמידי בית הספר “ האדמה" נבחנו בחקלאות כמה פעמים במרוצת המחצית : התקיימו שני מבחנים על כמות חומר גדולה , ושני בחנים קצרים על חומר של שני השיעורים האחרונים . א . הציונים של דן ושל גבי היו : . 75–ו 80 , 65 , 90 מה לדעתכם צריך להיות הציון הסופי של כל אחד מהם ? ב . המורה הודיע בכיתה , שציון במבחן “ גדול “ משפיע על הציון הסופי פי 2 מציון בבוחן . מבין הציונים של דן , הציונים 75–ו 65 היו הציונים במבחנים הגדולים , ושני הציונים האחרים התקבלו בבחנים הקטנים . נסו לחשב את הציון הממוצע של דן בהתאם להודעה של המורה . לפעמים , ברשימת מספרים , חלק מהמספרים “ חשובים “ יותר מאחרים . במצב כזה המספרים ה"חשובים “ יקבלו משקל גדול יותר בחישוב הממוצע . ממוצע כזה נקרא ממוצע משוקלל . איך מחשבים את הממוצע כאשר לחלק מהנתונים יש משקל שונה מזה של האחרים ? כופלים כל מספר במשקל שלו , מחברים את כל המכפלות ומחלקים בסכום כל המשקלות . במקרה שלנו , המשקל של כל בוחן הוא , 1 והמשקל של כל מבחן הוא ; 2 סכום המשקלות הוא , 6 ולכן הממוצע של דן יהיה : ( 2 › 65 + 2 › 75 + 1 › 90 + 1 › 80 ) : ( 2 + 2 + 1 + 1 ) = 450 : 6 = 75 ג . הציונים של גבי במבחנים היו , 90–ו 80 ובבחנים . 75–ו 65 חשבו את הציון הממוצע של גבי . 61 ועדה שבודקת ספרי לימוד מציינת את הערכתה להיבטים השונים של כל ספר במספרים 1–מ ( הערכה נמוכה ) עד 5 ( הערכה גבוהה . ( הטבלה מציגה את ההערכות שנתנה הוועדה לגבי ספר ללימוד מתמטיקה . חברי הוועדה התבקשו לתאר את הערכתם הכוללת לספר במספר אחד , שהוא ממוצע משוקלל של הניקוד שנתנו להיבטים השונים , בהתאם לחשיבות שהם מייחסים לכל היבט . א . דר’ חילוק אמר : "ההיבטים החשובים ביותר בעיניי הם איכות ההסברים והעיצוב הגרפי . אתן לשניהם את המשקל . 4 הגיוון במשימות חשוב מעט פחות , ואתן לו את המשקל . 3 הקשר לחיי יומיום לא כל כך חשוב בעיניי , לכן אתן לו את המשקל " . 1 חשבו את הממוצע המשוקלל המתאר את הערכתו הכוללת של דר’ חילוק לספר . ב . פרופסור כפל אמרה : "בעיניי ההיבט החשוב ביותר הוא איכות ההסברים . כל ההיבטים האחרים חשובים , אבל מעט פחות ממנו " . הציעו משקלות להיבטים השונים בהתאם לעמדתה של פרופ’ כפל , וחשבו את הממוצע המשוקלל בהתאם . ג . מה החשיבות של כל אחד מההיבטים בעיניכם ? התאימו להם משקלות בהתאם לעמדתכם , וחשבו את הממוצע המשוקלל בהתאם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר